Politikernas hajp kring den så kallade gröna omställningen tycks inte överensstämma särskilt bra med hur det ser ut i verkligheten. Under första kvartalet i år levererade Scania endast 47 ellastbilar och för att inte riskera gå under av den felaktiga satsningen efterlyser företaget ny lagstiftning så att fler ska tvingas köpa elektriskt.

Scanias miljardsatsning på elektriska lastbilar började med att Northvolt hade svårigheter med att leverera batterierna, något som sedermera har avhjälpts. Försäljningen går emellertid desto sämre – 47 stycken ellastbilar under första kvartalet är en nedgång med 36 procent.

– Vi har satt hela företaget på pant i princip. Vi har investerat miljardbelopp i flera anläggning, säger Jennie Cato, chef för public affairs, till statstelevisionen.

Utan de rätta politiska besluten blir framtiden osäker för en hel bransch då man investerat så pass mycket, tillägger hon.

Ointresset från marknaden innebär också att stora fabriker står sysslolösa, bland annat Scanias fabrik för batterimontering i Södertälje.

Diesel rullar på

För dålig infrastruktur för laddning och lastbilarna är för dyra, hävdar företaget och man efterlyser nu ”väldigt mycket lagstiftning kopplat runt ekosystemet så vi kan sätta de här lastbilarna på rull”.

Samtidigt fortsätter försäljningen av diesellastbilar att rulla på, noterar Carup.