Foto: Arkady Lifshits.

20 % av förarproven i Sverige ges på arabiska

Delningar

För att försöka göra något åt att personer med utländsk bakgrund är överrepresenterade bland de som underkänns i körkortsprov ska Trafikverket nu satsa på information på andra språk till gruppen.

Syftet är att försöka öka möjligheterna att få jobb i Sverige men även att minska antalet underkända då dessa kraftigt försenar för samtliga som försöker ta körkort samt underlätta integrationen.

I en undersökning har personer med utländsk bakgrund pekat ut utbildningskostnader och svåra trafikregler som de största problemen.

Enligt Anders Cronqvist på Trafikverket har efterfrågan på test på andra språk ökat kraftigt, vilket man nu ska tillgodose. Redan idag genomförs 20 procent av proven på arabiska.

En trafiklärare i Malmö som SR talat med säger att han alltid måste motivera eleverna till att lära sig det man måste lära sig. Vissa förstår ändå inte varför det är nödvändigt och anser att bara kunna kör bil är tillräckligt.

Enligt siffror från 2006 är män från Mellanöstern även överrepresenterade i bilolyckor. Då stod förare med utländsk bakgrund för mer än 60 procent av de trafikolyckor som leder till personskador i Sverige.

Delningar

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.

249 KOMMENTARER

    • trots att dom är färre, är det inte bättre dom lär sig svenska först, det låter inte särskilt tryckt att att ha dessa ute på våra vägar om dom inte ens kan språket

  1. ”Lyckad integration” innebär att allt svenskt som kan upplevas som stötande eller besvärligt, såsom språk, kultur och krav, ska försvinna så att alla ”nysvenskar” känner sig hemma. Och det går allt fortare. Ju fler som inser denna agenda desto bättre.

  2. Haha det finns inte än enda svensk som anställer en person som inte vill lära sig svenska bara genom kommunen, det är så dumt 😀

  3. Antar att det är du och jag som får bekosta körkoret.
    De skulle lära sig svenska först.
    Vi svenskar är ju riktigt dumma i huvudet eller är det de som representerar oss.

  4. Hur kan man klara körkortsprovet – och trafiken! – utan att kunna svenska? Det är ju horribelt. Ta bara t.ex. vägskyltar med svensk text. Det är ju lika horribelt som att gå på gymnasiet utan att kunna svenska.

    Ytterligare en spik i kistan.

  5. De ska naturligtvis inte få sätta sig bakom ratten överhuvudtaget.

    Text kopierad från Sydsvenskan.

    Manliga bilförare från Mellanöstern är inblandade i olyckor nästan fyra gånger så ofta som svenskfödda förare medan kvinnliga bilförare från samma region är inblandade i mer än fyra gånger så många olyckor som svenskfödda kvinnor.

    Tänk er när en arab får fingret av en arg bilist, hur många bli då mördade?

    • Sveriges förvandling till MENA-krutdurk pågår oförtrutligt. Och det lär fortsätta, ty 82% av svenskarna har inte förstått att det inte räcker att flytta araberna till en annan breddgrad för att de skall assimileras.

    • Jo men det finns en fin sak med det här.
      På en 2 mils bilfärd, lyckades jag hetsa upp 3st bilförare så pass att de kunde kört ihjäl sig själva.
      Det är bara och lära sig deras triggers, och gå på det.
      Blir riktigt kul bilfärder.
      Och det är något man kan göra tillsammans hela familjen.
      Roligt för barnen: ”Titta här nu, på den här kameljockeyn, så ska du få ni få se nåt skoj! Vart tror ni han sätter den? I rondellen eller i lyktstolpen?”

        • En triggade jag utan och mena det. Han bara drog iväg så hårt så jag tror jorden slutade rotera en stund.
          Sen fick jag lite horn i pannan – undrar hur många fler jag kan skjuta iväg som raketer?? 😂

  6. hahahaaha….. ska gatuskyltar bli på arabiska?? ….

    men måste dom ha körkort då?? det finns väl bussar?? många av dessa har ju bara sett en bil på bild….

    sv. är cirkus… låt dom ta kk.. låt dom åka till pol. på semestern… låt dom uppleva pol. gästfrihet…. o kanske överleva den.. lol

  7. räkna med högre försäkringar!!!
    kör fn . sv. reggad.. .. men om vansinnet fortsätter så köper jag pol. regg. snart…

  8. ”Enligt siffror från 2006 är män från Mellanöstern även överrepresenterade i bilolyckor. Då stod förare med utländsk bakgrund för mer än 60 procent av de trafikolyckor som leder till personskador i Sverige”.
    —————————————————–

    Mångkulturen triumferar Trafikverkets nollvision och ALLA andra visioner. Det finns inget viktigare för Sjuklövern än att byta ut sitt eget folk.

  9. Frågan är vad som är en lämplig text på Sveriges dödsruna. Kanske något i den här stilen:

    Svenskarna skapade sina problem själva.
    Och de försökte aldrig lösa dem.

    De bara gav upp.

  10. För att överhuvudtaget få ta körkort, är det ju en självklarhet att man först måste behärska svenska språket.

  11. När ska svenska folket förstå haveriet?

    När ska man förstå allvaret?

    När ska man förstå hur jävla idiotiskt det är att rösta på sjuklövern?

    Snart har vi ytterligare 100 000 BMW med skrikande däck och förare som kräver respekt på vägen. Bygg en motorväg till Mellanöstern men bara södergående.

  12. Självklart att araberna är överrepresenterade i trafikolyckorna, det är bara att titta hur det ser ut i deras hemländer, fullständigt kaos. Kör de inte på andra bilar, struntar i trafikreglerna eller slår ner den som protesterar, så kör de över människor som har ”kränkt” dem, och naturligtvis bränner bilar. Och de tar ju naturligtvis med sig sitt trafikbeteende till Sverige och här vågar svensken inte protestera så det är fritt fram och vårt livsutrymme krymper mer och mer.

    • eller släpar sina x efter bilen.
      Likadant, när man är uttråkad frågar man en Svenne ”efter vägen”, tar svennen i hand och låtsas tacka (att han vågade prata med dig) men istället tackar man genom att släpa honom efter bilen.
      Fina grabbar det där

  13. Siffror från 2006? Det är ju för f-n TOLV år sen!! Har man verkligen inte kunnat plocka fram färskare siffror än så? Jag är nämligen ganska övertygad om att det ser helt annorlunda ut med överrepresentationen idag…

    • Denna typ av känslig information har myndigheter och politiker gjort sitt yttersta för att dölja och försvåra tillgången till. Under lång tid.

    • Klart att araber inte är inblandade i trafikolyckor fyra gånger mer. Idag borde den siffran ha ökat betydligt.
      Skulle gissa på 10 gånger mer.
      Men den siffran kommer vi nog inte få reda på i kommunist-media. 2006 kunde en journalist skriva sanningen men det skulle aldrig gå i dagens Fake News klimat.

      Jag kör så lite bil som möjligt för att undvika gratisfolkets bilolyckor.

      • det är bara i alternativ media som man får läsa om sånt därför kallas den för högerextrem läs NYA TIDER eller teckna en prenumeration för sanningens skull

  14. Är det inte bättre att fortsätta att kugga dem så de äntligen lär sig svenska för körkort vill väl ingen vara utan.

    • Det är ju märkligt egentligen när man kan köpa körkort för 300 kr som gäller ett år.Utländskt körkort förstås och från Afrika naturligtvis.

  15. Vill minnas att de första rapporterna om överrepresentation i trafikolyckor för förare från Mellanöstern och Afrika kom redan på 90-talet. Det gömdes undan i en stor dementi- och desinformationskampanj. Men siffrorna finns kvar och kan beskådas på vissa bloggar, bland annat Jan Millds blogg.

  16. Man ska kunna det svenska språket när man söker jobb,men behövs inte för att ta körkortet? Politikerna snackar verkligen i nattmössan.

  17. Politikerna undrar hur man ska kunna få utlänningar som kommer till Sverige att lära sig svenska.

    Det är enkelt. Människan fungerar efter motiveringsprincipen.

    Först, personer som får flyktingstatus i Sverige får endast temporärt uppehållstillstånd. Det innebär att efter två år så upphör det och personen måste ansöka om nytt. Är det lugnt i hemlandet ska utlänningen återvända.
    Med TUT får personen inte ta hit anhöriga som befinner sig på annan säker ort.
    Den får inte tillgång till alla bidrag som en medborgare eller person med PUT får tillgång till. Detta innebär att personen får inte barnbidrag, bostadsbidrag, föräldrapenning, försörjningsstöd, sjukpenning, etc som är bundna till medborgarskap och personer som har PUT.
    Däremot får personer med TUT arbeta, betala skatt, gå på SFI, ta CSN lån för att utbilda sig.

    För att få PUT måste en flykting vara redlig, lärt sig svenska, ha ett jobb som den kan försörja sig på, med andra ord inte en hittepå-sysselsättning och bostad. Med PUT har personen rätt att ta hit anhöriga om den kan försörja dem. Den har rätt till sjukpenning om den jobbat in denna.

    För att få medborgarskap måste utlänningen säga upp sina andra medborgarskap. Levt en redligt liv, kunna svenska, kunna försörja sig själv och sätta Sverige främst. Som medborgare har du rätt till allt som svenskar har rätt till.

  18. Hemma hos mig och min kommunala hyrresätt står texten vid sophanteringen utöver svenska på engelska och arabiska.
    Någon annan som har det så?

  19. That isn’t very strange, I’ve been working in the region and you will be surprised with what you see in the traffic so I’m not very surprised. What is strang is that 20% of the tests is in Arabic, it shows where sweden is heading demografically.

  20. Man tror knappt att det är sant, men det är fritt fram att köra bil utan körkort i Sverige – så länge du hävdar att ditt utländska körkort är borttappat. Har han eller hon, om utländskt körkort sägs innehas men vara borttappat, ett år på sig att byta ut detta mot ett svenskt, något som i praktiken innebär att personen får köra bil utan körkort i totalt två och ett halvt år. https://teknikensvarld.se/fritt-fram-att-kora-bil-utan-korkort-i-sverige-245306/

  21. Låt alla trafikregler trafikmärken informations skyltar vara skrivna på arabiska likaså all teori, trafiklärarna givetvis bara araber. så vill vi svenskar klara körkortet måste vi kunna arabiska för om inte blir vi kuggade. Nu snackar vi integration på högsta nivå.

  22. Själv råkar man ut för kamel drivers varje vecka som taxi förare. Numera är det 100% bottenskrap som inte ens kan använda gps

  23. Vid underkännande vid körprov och teoriprov kommer polisbevakning att krävas i framtiden.

    Kontrollanternas säkerhet kommer att vara i fara.

  24. ”Vem ska skydda oss när polis och rättsstat blivit övermannad?” undrar Dick Erixon i en mycket bra artikel på Samtiden.nu.

  25. Jasså, dom tycker att det är svåra trafikregler.
    Ja, trafikreglerna finns ju av en anledning som kan vara bra att känna till. Språk och regler ska inte anpassas till invandrare. Dom kommer aldrig att lära sej svenska om de inte behöver.

  26. Nu har vi dom i : grannskapet, uppgången, butiks”kön”, i klassbänken, tvättstugan, innanför din dotterns trosor, dom serverar vår mat, dom ”tar hand” om våra gulliga gamlingar, vi får trängas med dom på konserter, vi får plocka deras engågsgrillar i parker. Vi får flytta på oss i köpcentrum, i varenda aspekt av livet tvingas vi beblandas.
    Nu ska vi köra ikapp på motorvägen också.
    Jag vill inte leva bland araber, är det så mkt begärt

  27. Körkort är dyrt även för svenskar.
    ”Vissa förstår ändå inte varför det är nödvändigt och anser att bara kunna kör bil är tillräckligt.”
    I Sverige finns det lagar och regler som ska följas. Överraskad?
    De ställer krav på Sverige och svenskarna men inte på sig själva.

  28. Okey . . svenskarna riskeras att reduceras till en minoritet även på vägarna av de mindre vetande som anser att ”bara kunna kör bil är tillräckligt” !

    Hur går det med integrationen när utbildningar (som vi tidigare hört även undersköterskor) ska ske på arabiska?!
    De framhåller utbildningskostnader och svåra trafikregler som de största problemen och SJÄLVKLART förväntar de sig gratis körkortsutbildning – och helst sharialagar på vägarna, eller?
    Inom kort får vi säkerligen trafikskyltar på arabiska också!

    När vi svenskar är i minoritet och behöver omskola oss till arabiska språket, sharialagar och hur klansamhället fungerar – kommer vi då att få bidrag från stat/kommun till dessa utbildningar?

    • Exakt så är det !! Som vanligt ett av många dåraktiga beslut…………………..men dom arabiska eleverna kanske inte har ambitionen att söka arbete.

  29. Mångfaldsanpassa reglerna istället! I det postmoderna samhället finns inga fel svar bara ett oändligt antal subjektiva ”berättelser”. Låt deltagarna rätta sina egna prov utifrån vad de själva anser är rätt!

  30. Det kommer naturligtvis inte ställas samma krav på utbildningen som för oss andra. För då skulle samtliga kuggas.

    Efter avklarat körkortsprov belönas man säkert med en egen bil också, SPLITTERNY såklart.

  31. Om araberna inte kan svenska språket kan dom väl för fan inte läsa trafikskyltarna heller………….eller skall dom svenska skyltarna bytas ut mot arabiska ? Ett av många dåraktiga projekt som kostar pengar . Döfött projekt !!!

  32. Körkort på Arabiska och ny BMW M5! Skiter i regler som körriktningsvisare, rondellkörning osv. Livsfarligt på vägarna nu, man får se upp.

  33. År 2006 stod Mellanösterursprung står för 60% av olyckorna med personskador!!! Helt häpnadsväckande.
    Andra och tredje generationen säkerligen inte inkluderat, de räknas som svenskt ursprung. Då rasprofilering är ett brott mot staten.

    Idag finns det säkert nästan dubbelt så många araber som år 2006. Vad är andelen idag om man dessutom inkluderar andra, och tredje generationens invandrare? 95%?

    Importerar man Somalia, Afghanistan, Syrien och Irak så får man samma situation som dessa länder.

  34. Ja dessa ARABER kör som som dom har vett till och att ge dom körprover på Arabiska är väl att ta i Kan dom läsa vad som står på div vägskyltar ???

  35. Konstigt att inte dom högre stående araberna lätt klarar provet…somalier verkar inte ha några problem särskilt kvinnorna…🤔🤔🤔

  36. Ännu ett bevis på att S&M vill göra Sverige till en islamskt kalifat.

    Vidrigt, skall de bli ”svenskar” så lär de sig språket fortare utan att vi konverterar vårt språk till arabiska, utan förbjuder andra språk än Svenska och Engelska på svenska myndigheter.

  37. Detta är ett problem som enklast löses av MV. Kan dom leverera papper med önskade identiteter kan väl leverans av körkort med önskade behörigheter till invällarna inte vara något problem.

  38. Efter att ha arbetat och varit bosatt i bl.a. mellersta östern så kan jag enbart säga, att dessa individer är totalt obildbara och det hjälper absolut inte hur mycket hjälpmedel och stöd de erhåller!

  39. Dom tycks inte ha några problem med att hantera en mobiltelefon i all fall. Möjligtvis då volymkappen eftersom dom alltid skriker i telefon när dom går ute.

  40. Det har ju varit ett problem länge att dom skickat andra gubbar med falsk ID att gör Proven.
    Sen ser dom ganska lika ut för oss svenskar ! : )

  41. Här i min lilla hemstad kör ne*rerna omkring oskattat oförsäkrat,har ringt
    massvis med gånger till polisen men inget händer,beröringsskräcken är total
    mot dessa ifrån polisens sida. Gamla osande Fordar,Renaulter,Oplar är
    populära bland snyltarna,men om du och jag parkerar fel DÅ JÄVLAR är de
    på tå polisen

  42. Räcker för f#n att se hur dom beter i trafiken…….. Undrar om 2% av idioter## verkligen har ngt körkort öht. brukar köra upp bakom en bil som är ”svart” invändigt och i 90% så tar det inte lång tid innan den börjar bete sig ”väldigt skyldigt o konstigt” för att till slut göra ngt ”smart” som att bara stanna el köra in på nån ficka och vänta en stund för att sedan köra vidare…….

  43. Den största mardrömmen är ALLTID att möta en MENA-ockupant.I trapphuset,på gator och torg eller i trafiken.Det innebär ALLTID en fara för livet.

  44. Jag brukar att dryga ut avståndet när jag ser svarta hucklor i bilen framför !
    Ren självbevarelsedrift !

  45. Ska man köra bil i Sverige som annat än turist så ska man kunna Svenska
    Veta vad alla märken betyder! (det är ett krav på oss pursvenskar)
    Så varför inte på ”nysvenskar” (vilket ord vad?)

    • Inte många pursvenskar som vet vad alla vägmärken betyder! Jag drev trafikskola fram till 2006 och många kom efter att ha blivit av med kortet! Men de kunde inte vägmärkena! Endast de vanligaste!

      • Vägmärken är rasistiska!

        Vad är det för färg på familjen som är välkomna på gångbanan?

        Vad är det för färg på den ovälkomne på märket ”gångtrafik förbjuden”?

      • De blev av med körkorten säger ju en del…….
        Men det finns folk som aldrig blivit av med körkorten (jag ex +45 år i trafik)
        Jag kör till höger inte mitt i vägen
        Folk gnäller på att vägarna är smala och vill ha bredare vägar!
        Varför kör de då bara på de 2 meter som är närmast mittlinjen?
        Mig veterligen kan man inte göra vägen bredare på mitten.

      • Se de krockande bussarna i Stockholmstrafiken….. körs av folk som inte hade körkort när de fick busskort!
        Enl ”folk” som finns i närheten av utbildningsenheterna!

  46. Förarprov på arabiska???
    Ska man inte kunna läsa skyltar och anvisningar på vägen?
    Men snart har vi väl vägskyltar med arabisk text…

  47. När jag jobbade i Saudi fick jag klart för mig att rättrogna muslimer i stor utsträckning är fatalister, dvs Allah bestämmer om det är din tur eller inte. Alltså körde man som galningar. Jag var riktigt nära ett par gånger men klarade mig helskinnad under två år. Däremot hade dom en rätt vettig grej på körkortet. Blodgruppen inskriven.

  48. Integration? Å så slæppa ut icke tillræckligt utbildade førare i trafiken.
    Så oansvarigt. Blir jag drabbad av något anmæler jag myndigheten.

  49. Ännu en tung kostnad från den ”berikande” importen !
    Det är hela tiden berikande och lönsamt, när importen fyller våra häkten och fängelser till bredden och allt övrigt som kostar. PK-patrasket använder ett annat sätt att räkna på som vi övriga tydligen inte fattar.

  50. Mellanösternkillarna kör som galningar. Dom tror att det är manligt. Respekt saknas för alla slags lagar och regler inte minst trafikregler. De tycker sig tillhöra ett herrefolk!

    • Dumma människor tror ofta de är herre-folk. Det är kognitiv bias uttryckt i den verkliga världen.
      Dunning-Kruger effekten är väl etablerad och i denna finns där en punkt som ofta benämns ”Peek Stupid Mountain” och det är den punkten på grafen där människor är som mest korkade men samtidigt tror de är allvetande.
      På denna punkten (Peek) och över hela plot-linjen upp (Stupid Mountain) hittar du i stor sätt alla Araber och andra folkgrupper som befinner sig mellan 75 och 90 IQ.
      Efter 90 börjar folk inse att de kanske inte är allvetande och under 75 är man helt enkelt för korkad för attt förstå någonting.

  51. Eller så lär man sig svenska om man nu nödvändigt ska leva i Sverige. Gör som i Österrike istället – dra in möjligheten att få körundervisning på andra språk.

    För övrigt håller jag med statistiken, de som fular sig i trafiken är 9 gånger av 10 invandrare. Det hände oss senast igår.

  52. Vi är tusentals svenskar som alltsedan 1950-talet har arbetat årtionden i Mellanöstern. Många svenska företag tex Skanska. ABB, Ericson, ABV, SWECO, etc, etc t.o.m. Lövens gamla kamrater vid BPA jar varit stationerade i området. Att köra bil i t ex Riadh, Baghdad, Beirut, Teheran, Kairo gör att trafikkulturen av oundvikligen noteras. Hänsyn, logistik, insikt om fysikaliska förutsättningar som hastighet (F= MxA) friktion, etc finns inte. Viktigaste funktionen i bilen är signalhornet. Allmänt förstånd, en förutsättning för säker trafik saknas. I Sverige dör ca 350 personer årligen i trafikolyckor, – har migrationsverket något uppfattning hur dödssiffrorna ser ut i Mena-länderna, sannolikt har de missat också den konsekvensanalysen.
    Vägarna har redan blivit farligare pga alla kamelryttare, muhammedanska fatalister som litar på pedoprofetens teser passar inte i europeisk trafik.

    • Undrar om dom Svenska försäkringsbolagen vågar ta extra betalt av MENA-förare? Nej, dom Är troligen för fega och slår ut det på resten av folket. precis som regeringen och riksdagen alltid gör.

      • Med en del insider info så kan jag säga att det har man inte vågat.
        Men de nya paydrive försäkringarna kan ju vara en görbar väg runt rasiststämpel.

    • Ett råd till de som åker taxi i MENA.
      Välj en taxi där föraren inte har så stor ”bula” på kinden.

      ”Bulan” består sannolikt av den, nu även i Sverige, narkotikaklassade drogen khat som brukas flitigt i mena.

  53. I Sverige skall självklart alla kunskapsprov för körkort genomföras på svenska språket. Det dom inte kan förstå / läsa svenska trafikskyltar utgör självklart en stor trafikdata. Att köra bil/fordon handlar inte bara om att köra. Man måste förstå svenska språket och begripa hur vardaglig hänsyn mot andra fungenar. Låter vi utlänningar göra kunskapsprov på sitt hemspråk så ökar riskerna för olyckor. Och just vanligt trafik vett och normal svensk hänsyn kan man nog inte lära sig om man inte fullt ut förstår svenska språket. Och det är väl därför så många utlänningar orsakar förhållandevis många olyckor. Kan man inte svenska språket bra så tar man inte in nödvändiga kunskaper för att kunna köra trafiksäkert.
    /CC

  54. Ok, då är det väl lika bra att sätta upp skyltar på arabiska också. det är ju dit vi redan är på väg.
    Och vad är det för ”svåra trafikregler”?? Har dom problem med att hålla till höger i högertrafiken? Ett IQ-test kanske skulle vara en bra början innan dom ens får övningsköra?

    • Det är påbud från politikerna att si och så många taxileg. ska ”delas ut”.
      På det synnerligen ohederliga viset – kan man då säga att x-antal nya jobb skapats..!!

      T.ex. nyanlända afghanistanska unga grabbar kör taxi – utan att veta i princip något alls – inte om staden OCH def. inte om hur man uppför sig mot kunder och andra i ett civiliserat samhälle.

      GRATTIS SVERIGE!!!

  55. Så nu ska Sverige anpassa sig IGEN! Ska dom ha körkort får dom väl för fan lära sig språket först! Så jävla bråttom är det inte med körkort att det går före språkkunskaperna!!!!!!!!!!!! Sverige i ett nötskal!

  56. Förar och teoriproven måste göras om för att passa Mena.

    Rött = Stanna

    Grönt = kör

    Bra där ! Du är godkänd.

  57. Jag är övningskörninghandledare åt två i min familj som snart fyller körkort. Alla privatister måste genomgå en obligatorisk kurs om drygt 3.5 timme. PK-svammel, män är grisar som förstör miljö och kör hysteriskt, kvinnor och minoriteter är bra. Man kände sig som en tredje klassens medborgare. Nu förstår jag också vilken skolmiljö min 16 årige son befinner sig i. Om det inte vore för ett gott självförtroende så skulle han ha tagit livet av sig redan. Så illa behandlas vita pojkar. Min två tjejer har det lite bättre men ändå inte, då de uppmuntras att vara nyfikna och umgås med ’förorten’, eller ’orten’ = problemområdena utanför centrala delarna av fjollträsk.

  58. Så intressant.
    Hur många körkortsprov ges på tex. kinesiska, rysska, vietnamesiska, japanska osv. i Sverige?
    Det kan väl inte bara vara araber som har svårt att lära sig svenska?

  59. Sitta som kontrollant ensam i bilen med en aggressiv MENA som blir underkänd vid provet måste klassas som säkerhetsrisk.

    Vad säger arbetsmiljöverket om det här , eller är det locket på ?

  60. Finns trafikundervisning för barn i dagens Svenska grundskolor? Ser ofta ungar även äldre som cyklar på fel sida.Kanske den Svenska modellen.

  61. Har hört att en del personer från MENA-länderna bara behöver visa upp ett slarvigt intyg från sitt hemland med ett namn och utan foto och de därmed kan utkvittera ett svenskt körkort. Vet inte om detta är sant.

  62. Det gäller att anpassa proven så de kan ta till sig kunskapen. Nya kurser: Tjuvkoppling A. Seminarier om vilka modeller som brinner längst och räkna på i vilken vinkel man ska häva en molotovcocktail. Sen kan ju halkövningen ersättas med Drottninggatan jihad-rally.

  63. Bara att se hur dessa svarta BMV med innehållande ”kroknäsor” kör i städerna så förstår man hur de fått sina körkort.

    • Jag blev utsatt för rondellturken för några veckor sedan. Han blockerade filen och hoppade ur sin bil och flaxade med armarna, hotade att ringa Polisen osv. Jag och min vän satt och skrattade tills rondellturken gick tillbaka till sin bil. Min vän sade att det var synd att vi inte filmade debacklet. Nästa gång dras det väl vapen 🙁

  64. Varför ens ha körkortsutbildning. Det är väl bara att ge MENA-folket sitt kort så de kan integrera sig. För svennar så ska avgiften fördubblas. Allt annat är rasistiskt.

  65. Som sagt det senaste årens vansinne trafikolyckor som man läser om varje vecka har jag misstänkt beror på just invandrare … dessa vansinneskörningar läste man inte om förr. PS … det gäller säkert även alla bränder i flerfamiljsboenden nuförtiden.

  66. Märkligt egentligen …. men att lära sig ombrottslighet och bedrägerier och hur man kringgår svensk lag, det är dom väldigt duktiga på. Det finns det väl ingen utbildning på ? … eller finns detta nu även på deras eget hemspråk ….

    ”Brottslighet för Dummies (halal-cert)” … nu med arabisk översättning eller ?!?!

  67. Spelar la fan inte någon roll om dom gör proven på svenska eller arabiska kan man inte köra bil så kan man inte ! Att dom skull få jobb bara för att dom har körkort kan dom torka sig i röven med! Jävligt dålig ursäkt!

    • Det är ju en gammal tradition hos arbetsförmedlingen att bekosta taxileg och busskörkort till dessa kroniska trafiksyndare.

  68. Dom nyanlända kommer snart att ge ”svensk kvalitet” en ny vinkling med intressanta konsekvenser för inte minst den svenska exportindustrin.

    • Som ex. har politikerna sett till, att x-antal taxileg. ska delas ut, de facto bland företrädesvis araber, så att man kan skryta med ”nya” och fler arbetstillfällen.
      Behöver det sägas att flertalet av dessa inte platsar i den yrkesgruppen Ö.H.T. .. Lokalkännedom/ Uppförande.

      Lika lite som många inte skulle sitta bakom en ratt alls. Jag menar inte alls.
      Deras bemötande av oss ”otrogna” , läs; vita – är under all kritik – lika grisaktigt illa som deras skrifter uppmanar dem att agera. ..

      • Om man någon gång måste beställa en taxi är taxichauffören aldrig svensk. Det är ångestladdat att kliva in i en taxi som körs av en främmande man från Mellanöstern eller Afrika med tanke på alla rasistiska våldtäkter och mord på svenskor som begås av män från denna del av världen.

        • Absolut. Många av dem är labilt gränslösa – man är som man lika bekymrad/rädd för att ngt ska trigga igång primatbeteendet..

          • En taxichaufför från Mellanöstern berättade en gång lustfyllt för mig om alla flickor och kvinnor som ISIS har som sexslavar. Jag var glad när taxiresan var slut och jag välbehållen kunde ta mig ur taxin.

  69. Det säger sig väl självt att körkortsprov för svenskt körkort görs på svenska.

    Precis som att en förutsättning för anställning i Sverige är kunskaper i svenska språket.

    Gräddfiler av den här typen för ”vissa nationaliteter” måste upphöra.

    Har man väl börjat gå den vägen kommer alla ickesvenska nationaliteter i i Sverige att kräva detsamma för sina respektive språk. T.ex somalierna.

    Men det är klart, 7-Klövern önskar ju innerst inne att Sverige blir ett litet Mini-Arabien med Islam som statsskick och ”kvinnorna tillbaka in i hemmen”.

    I arabländerna gäller i trafiken att ”Störst plånbok och därmed störst bil går först”.

    Trafikregler och omdöme, vad är det för trams?

    Araben menar att, jag kan få bilen att gå framåt, alltså kan jag köra och skall få körkort. Givetvis kuggas då i princip alla arabelever i körskolorna ett antal gånger.

    Bra mutor till inspektörerna ger dock ett snabbare förlopp liksom körskolor startade av just araber. ”Vi förstår ju varandra”.

    Det är en ynkedom att se hur det svenska samhället kröker rygg inför Islam på detta sätt.

  70. Det beror kanske på på medfödd ofårmåga att ej kunna ta till sej information, lära sej svenska, kanske vara analfabet och inte kunna läsa skrift på sitt hemspråk. vad detta beror på överlåter jag till var och en att fundera över.I vårt grannland Norge har man infört toalett träning, man måste kanske börja från grunden?

LÄMNA ETT SVAR