Den manipulerade skärmdumpen/Leninpriset (infällt). Faksimil Twitter/Wikipedia Commons

Aftonbladet skyllde kritiken mot SAS på ”trollkrig” – manipulerade skärmdumpar med bevis

684 Shares

Den teori som Aftonbladet torgfört under de senaste dygnen som den storskaliga inblandningen av ”ryska troll” och ”Putins trollfabrik” i kritiken mot SAS grundar sig på en skärmdump från Twitter-verktyget Hoaxy. Skärmdumpen visar sig vara manipulerad. Anledningen kan misstänkas vara att den egentligen motbevisar tidningens teori istället för att stödja den.

I flera artiklar under de senaste dagarna har tidningen Aftonbladet framfört en tes om att kritiken mot den omdiskuterade SAS-reklamen är ett uttryck för ett ”trollkrig”. Aftonbladets politiske redaktör Anders Lindberg utvecklade på Twitter att det är ”ryska trollkonton” och ”Putins trollfabrik” som varit i farten igen samt att det finns ”digitala fingeravtryck”. Vidare länkar han till en artikel på Aftonbladet med det som framställs enligt Lindberg som bevis på de ovanståendes inblandning:

I artikeln ger man utrymme till researchern Mathias Cederholm som i många år har suttit i styrelsen för Jan Myrdal-sällskapet – som tidigare delade ut Leninpriset. Med hjälp av en skärmdump från Twitter-verktyget Hoaxy misstänkliggör Cederholm spridningen av kritiken mot SAS-reklamen. Han menar att det skedde en ”explosionsartad ökning” och antyder att en organiserad kampanj är bakom kritiken.

– Det finns en rad internationella nätverk som är tätt sammanlänkade. När något börjar få spridning där så kan det gå snabbt, uppges han säga i artikeln.

Underförstått är det Putins trollnätverk som åsyftas.

Frilansjournalisten Mattias Albinsson har dock upptäckt att Aftonbladet har manipulerat skärmdumpen i fråga. Genom att jämföra med en aktuell skärmdump från samma verktyg har han visat att Aftonbladet har kapat bort den förklarande delen av skärmdumpen – där det förklaras att endast ett fåtal röda konton var så kallade automatiserade botar, medan de allra flesta – som visas med blå färg – med största sannolikhet är äkta konton som styrs av riktiga människor. Här kan man se en jämförelse mellan de två skärmdumparna – den äkta och den manipulerade som publicerades av tidningen till stöd för sin tes:

Aftonbladets läsare lämnas därmed i okunskap om vad de olika färgerna föreställer och leds att tro att de sofistikerade diagrammen stödjer tidningens och expertens påstående.

Aftonbladet och Anders Lindberg ger i sina publiceringar sken av att den ryska propagandasajten Sputnik på något sätt varit spindeln i ”kampanjen” mot SAS och att dess agerande har tvingat bolaget att avpublicera reklamen. Det som tidningen dock utelämnar är att Sputnik uppmärksammade historien först efter att SAS tagit ned reklamen – och av denna anledning knappast kan ha spelat den roll som Aftonbladet tillskriver den:

Samhällsnytt har sökt både Anders Lindberg och Aftonbladets nyhetschef Jonatan Jeppsson via Twitter – men i skrivande stund har de inte återkommit med något svar:

LÄS ÄVEN: Om konsten att kidnappa ett land

 

684 Shares
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.