Nybildade Alternativ för Sverige får nästan två procent i den senaste mätningen från Metro/Yougov. Det avslöjar Yougovs kommunikationschef Lars Gylling. – Jag kommer inte ihåg att jag har sett det förut, säger han till Samhällsnytt.

Det var igår kväll som Metro först rapporterade om att Alternativ för Sverige, som lanserades så sent som 5 mars, får nästan två procent i den senaste opinionsmätningen från det brittiska opinionsinstitutet Yougov. Samhällsnytt har pratat med Lars Gylling, Yougovs kommunikationschef för Norden.

– Jag kommer inte ihåg att jag har sett det förut, säger han.

– Vi har sett det i Danmark med nya partier som det gick ganska snabbt för i början. Så jag säger inte att det är en sensation det här.

Gylling nämner det danska partiet Alternativet som lanserades i november 2013 och tog sig in i folketinget i valet 2015. Ett annat exempel han tar upp är Ny Alliance (numera Liberal Alliance) som bildades i maj 2007 och lyckades ta plats i folketinget i valet i november samma år.

– De här partierna kom också ganska snabbt upp i två procent och kom in i folketinget i nästföljande val, säger Gylling.

– Vi har ett nytt parti i Danmark nu som heter Nya Borgerliga. De fick också snabbt omkring två procent. De har en bra chans att komma in i valet 2019.

Lars Gylling poängterar att det finns skillnader mellan Danmark och Sverige. I Danmark är spärren för att nå folketinget endast två procent, medan den är fyra procent i Sverige. Samtidigt krävs ett visst antal namnunderskrifter i Danmark för att få ställa upp i valet, ett krav som inte finns i Sverige.

Måste själv fylla i parti

Lars Gylling berättar för Samhällsnytt att de som gör Yougovs opinionsmätning, och som tänker rösta på Alternativ för Sverige, själva måste fylla i det alternativet i enkäten.

– Det finns en lista med partier och i den listan finns ett alternativ som heter ”annat”. Om du väljer ”annat” så får du frågan vilket parti du vill rösta på, förklarar han.

– Så man får ingen hjälp att välja ”Alternativ för Sverige”, utan man måste först välja ”annat” och sedan fylla i ”Alternativ för Sverige”.

Sammanlagt var det 1 140 personer som deltog i Yougovs opinionsmätning i mars och av dem var det ett 20-tal som klickade på ”annat” och manuellt skrev ”Alternativ för Sverige” som sitt val.

– De har nyhetsintresse just nu så det blir spännande om effekten finns kvar nästa månad, säger Lars Gylling.

– Hos oss måste man ha två procent i tre mätningar i rad innan man blir särredovisad.

Syns även hos Ipsos

Under torsdagen publicerar Dagens Nyheter en opinionsmätning från opinionsinstitutet Ipsos. Även i den mätningen är det flera som uppger att de tänker rösta på Alternativ för Sverige, även om andelen är avsevärt lägre än hos Yougov.

”Alternativ för Sverige syns nu bland övriga partier. I mars nämns de av ungefär lika många som nämner Medborgerlig samling och Piratpartiet. Ca 4-5 svar per parti (av ca 1500 som uppger partisympati”), skriver Ipsos presskontakt David Ahlin i ett mejl till Samhällsnytt.

Andelen ”övriga” är totalt två procent i Ipsos marsmätning, vilket kan jämföras med 4,1 procent i Yougovs mätning.

Ett stöd på två procent i väljaropinionen innebär mellan 120 000 och 130 000 röster i riksdagsvalet. Drygt en kvarts miljon röster krävs för att klara riksdagsspärren.

”Jag är optimist”

Alternativ för Sveriges partiledare Gustav Kasselstrand säger till Samhällsnytt att siffrorna i Yougov-mätningen är viktiga för partiet:

– Det visar på allvar att vi har god chans att ta oss in i Sveriges riksdag, och när människor ser det kommer stödet för oss öka ännu mer, säger han och fortsätter:

– Allt fler kan tänka sig att rösta på oss när de ser att vi har en chans att komma in i riksdagen. Så det är viktigt för oss med den här tidiga framgången.

Så du tror att ni kommer komma in i riksdagen i höst?

– Jag är optimist. Absolut! Jag har hela tiden sagt att jag tror på ett riksdagsinträde, men vi måste fortsätta kämpa hela tiden ända in i kaklet.

Kasselstrand ser nu förväntansfullt fram emot framtida opinionsmätningar för att se om partiet får ett mätbart stöd även där.

– Den här undersökningen visar att ingen kan avfärda Alternativ för Sverige. Vi är här för att stanna och kommer spela en nyckelroll i valrörelsen i år, säger han.

Vädjar till USA

I måndags lanserade Alternativ för Sverige en ny kampanjfilm riktad mot USA

– Sweden is collapsing! In order to not become a minority in our own country we have to act. Now! säger en speakerröst i filmen som därefter fortsätter:

– We need your help America! With the election of Donald Trump, you have proven that the silent majority can change the course of a nation.

Filmen är alltså riktad mot en amerikansk publik och med den hoppas Alternativ för Sverige få donationer från USA för att finansiera sin valkampanj.

– Jag tycker det visar att vi är innovativa och nytänkande. Partierna i riksdagen badar ju i skattepengar, de får mångmiljonbelopp varje år. Vi måste då hitta nya sätt att finansiera vår valrörelse på, förklarar Kasselstrand.

Är du inte rädd för att få kritik för sådana kampanjer? Om det kliver in en rysk miljardär och skänker tio miljoner till exempel?

– Jag är inte det minsta rädd för det. Den som vill donera pengar till oss får donera pengar till oss oavsett nationalitet.

Kasselstrand berättar att han inte ställer några krav på dem som donerar och att de heller inte kan ställa krav på partiet. Han säger också att han givetvis kommer följa de lagar och regler som finns gällande redovisning av donationer till partier och att fler liknande filmer kommer lanseras den närmaste tiden.

– Vi kommer ha filmer som riktar sig till flera andra stora europeiska länder också, säger Gustav Kasselstrand utan att vilja avslöja vilka länder det rör sig om.

LÄS MER: Kasselstrand: ”Det kan komma fler avhopp från SD fram till valet”

LÄS MER: Alternativ för Sverige utmanar SD – går till val på återvandring