Casinospel och sport är två ämnen som länge varit associerade. För sportintresserade är spel på sport en väldigt vanlig form av underhållning och den absolut vanligaste formen av casinospel. Anledningen till spel på sport är så populärt beror helt enkelt på att det finns en skicklighetsaspekt.

Ju mer insatt du är, och ju bättre du är på att förutspå resultaten av sportevenemang, desto mer kommer du att tjäna. Detta skiljer sig från vanligare casinospel, där du alltid går med förlust i längden. Casino bonus är ett koncept som länge funnits, men trotts alla lockelser från spelautomater håller sig fans av sport nästan exklusivt till spel på just sport.

E-sport skiljer sig inte mycket från sport ur ett spelhänseende. Det handlar fortfarande om att ha bäst information, och bäst förmåga att förutspå resultat. E-sport har en yngre demografi än vanlig sport, vilket länge inneburit att casinoföretag ignorerat denna spelkategori. Deras potentiella kundbas har helt enkelt varit för ung. Nu när mer och mer fans av e-sport börjar bli myndiga, börjar också spelföretag satsa mer på e-sport. Marknadsanalysen tyder helt enkelt på en ny och växande kundbas, där först till kvarn har mycket att vinna.

Det visar sig också att folk som spelar datorspel redan har acklimatiserats till ett mer casinoinriktat spelklimat. Spelet Counter-Strike: Global Offensive har till exempel under flera år haft en spelfunktion där spelare kan öppna lådor och ha en chans att få vapenmodeller som därefter kan säljas på en digital marknad. Priset är ofta relaterat till hur ovanlig vapenmodellen är, vilket innebär att du har ett sorts pseudocasino inbyggt i spelet.

Problem som måste lösas

E-sport kan vara svårt för en nykomling att förstå sig på, vilket något minskar affärsintresset för det. Till skillnad från sporter som fotboll och ishockey, där gemene man direkt kan förstå vad spelet går ut på och vad som händer, är detta svårare i e-sport. På fotbollsplanen kan du identifiera spelare med hjälp av nummer, namn som kommentatorerna ofta upprepar och utseende. I nästan alla spel är identifikationen begränsad till ett namn, vilket kan göra det svårt att hänga med.

Fotboll och många andra fysiska sporter har dessutom en annan sorts utmaningsform. Sporter har ett större fokus på den fysiska utmaningen, vilket är en utmaning som är lätt för tittare och fans att förstå och relatera till. Alla vet att det är jobbigt och tekniskt imponerande att dribbla sig fram till målområdet, och man kan direkt se skickligheten bakom det när det händer. I e-sport är det svårare att förstå hur skickliga proffsen faktiskt är, då den digitala barriären gör det omöjligt för folk som inte är insatta i spelet att förstå hur imponerande det faktiskt är. För att kunna relatera till en digital avatar eller representation av spelaren, måste man först ha spelat spelet själv.

E-sport är dock fortfarande väldigt nytt, och arrangörer arbetar dag och natt med att förbättra spelets indirekta kommunikationsförmåga med fansen. Bättre kommentatorer, tydligare identifiering av spelare och specialanpassad grafik är bara några av förbättringarna som potentiellt kan göras för att förbättra upplevelsen för fans. Anledningen till att e-sport ökar i popularitet, är just för att dessa aspekter kontinuerligt finslipas.