Terminal 5 på Arlanda/Ola Skogö. Faksimil Linked-In

Aviators VD reagerar på granskningen: ”Incidenter kommer att inträffa, det vet vi alla”

Delningar

För två veckor sedan granskade Samhällsnytt i en serie artiklar marktjänstföretaget Aviator som tillhandahåller en rad tjänster till flygbolag som Norwegian med flera på Arlanda. Enligt vår granskning lider företaget av stora brister som sätter flygsäkerheten i fara. Nu har vi fått tillgång till ett internt mejl underskrivet företagets VD Ola Skogö – där han erkänner att incidenter kommer att inträffa. Samtidigt uppger han sig vara stolt över företagets mångfald.

Bland annat fick flera flygresor ställas in på grund av oidentifierade väskor i bagaget. Vapen lastades fel ombord på flygplan. Vid ett tillfälle rapporterades fel vikt till flygkapten vilken kunde ha lett till en flygolycka. Även arbetsmiljon på företaget är ansträngd med anställda som kallar sina kollegor ”svennehora” och andra tillmälen. Enligt vår uppgiftslämnare beror situationen på att Aviator anlitar nyanlända och långtidsarbetslösa invandrare som får sin lön subventionerad av staten med upp till 80%, men som saknar grundläggande kompetens – till och med färdighet i svenska och engelska.

LÄS MER: Allvarliga säkerhetsbrister på Norwegian-flyg – ”En tidsfråga innan någonting händer”

Samhällsnytt har fått tillgång till ett internt mejl underskrivet av företagets vd Ola Skogö. Mejlet skickades ut till Aviators anställda i anslutning till vår publicering. Skogö antyder att Samhällsnytt konspirerar mot företaget eftersom vi redan skrev om det för ett halvt år sedan. Han slår tillbaka och skriver följande till sina anställda:

”För ett halvår sedan skrevs en artikel med ett liknande budskap där författaren då menade att det faktum att vi har medarbetare från olika etniska grupper gör att vi får säkerhetsbrister. Vårt svar då som nu är att vi har ett väl fungerande säkerhetsarbete inom Aviator och att vi är stolta över den mångfald vi har i organisationen, vilken berikar vår verksamhet. Vi kommer aldrig att vika ned för socialkonservativa krafter som syftar till att misskreditera och splittra oss som organisation.”

LÄS MER: Otryggt på Arlanda – egna personalen kallar kollegor ”svennehora”

Ola Skogö bedyrar att säkerheten är hög på företaget, men bemöter inte de enskilda exemplen på missförhållanden som Samhällsnytt avslöjat. Istället skriver han att ”incidenter kommer att inträffa” – och det ”vet vi alla”. Det viktigaste enligt honom är att undvika ”allvarliga incidenter”.

I slutklämmen förbjuder han företagets anställda att tala med media. Alla frågor ska hänvisas till Aviators pressansvarige Andreas Vassilaros.

Samhällsnytt har vid flera tillfällen försökt att komma i kontakt med denne – utan framgång.

LÄS MER: Total tystnad från Norwegian och Aviator

Mejlet i sin helhet kan läsas nedan:

 

Delningar

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.

277 KOMMENTARER

  1. På ren svenska ”tjallar ni, får ni sparken”. Jag är helt övertygad om att denna VD nu sitter och är fly förbannad över att detta har läckt ut, och folk kan börja kritisera säkerheten på flygplatserna – väl förståeligt.

    Mångfald i all ära, men det blir snabbt enfald, om man bara ser till vinsten, vilket detta företag tycks göra. Måste vara en allt bra enfaldig chef, om han vägrar lyssna på sina anställda.

    Bra att detta lyfts fram, om fler journalister kan ta tag i detta, kanske han tvingas börja åtgärd de fel och brister hans arbetsplats uppenbarligen lider av.

    • ”Mångfald i all ära…”

      Jag har faktiskt aldrig förstått vad som är positivt med ”mångfald”. Det beror väl på definitionen såklart, men att en arbetsplats skulle bli bättre av att det dök upp araber och afrikaner ställer jag mig väldigt skeptisk till.

  2. Vad i helvete är det karlfan säger??? Hellre acceptera ett och annat terrorattentat än införa adekvata säkerhetskontroller av personalen??? Hur fan kan han tillåtas leda ett företag med verksamhet på Arlanda?

    • Äh, det är lugnt. Med lite röta och extrem hype från svensk regimmedia så blir Mpk inte bara stora nog att stanna kvar i riksdagen, de kan dessutom regera tillsammans med systerpartierna C och Vpk, samt S såklart (Löfven kommer ju inte avgå, oavsett valresultat…tydligen).

      Tldr: det kommer att bli för dyrt att flyga i (över) Sverige i framtiden, så Aviators åsidosättande av säkerhet spelar ingen roll.

  3. Vilken idiot, Aviator är en säkerhetsrisk.
    Bojkotta Arabälskaren och hans sk mångfald som skiter i säkerheten bara för att vara PK.

  4. Säpo borde nog slå ett öga på Arlanda-verksamheten…
    Vid en skyddsklassad verksamhet som Arlanda ändå är – så har det alltid tidigare krävts, ett svenskt medborgarskap av medarbetarna på en skyddsklassad arbetsplats.

    Möjligt att det numera är borttaget?

  5. Aldrig att jag flyger med ett flygbolag som köper marktjänsten av detta företag. Givetvis måste det vara ett krav att kunna svenska om man har hand om denna tjänst!

  6. Mångfald genererar misstro och ingen har en aning om vad de som jobbar där egentligen tycker och tänker. Jag skulle vilja säga att de som står för och jobbar för mångfald är lättlurade snöflingor. De sätter vår säkerhet på spel hellre än att erkänna att de har fel. Jag flyger inte på Stockholm alls längre, men gissar plan kommer börja ramla ner snart. De finns ingen garanti att de inte finns terrorister som jobbar där nu. Detta är ett skräckexempel på värsta resultatet av politisk korrekthet.

  7. Att öka risken för ”incidenter” verkar viktigare än att anställa kompetent personal.
    De flesta som jobbar med säkerhetstänk försöker utbilda personalen fortlöpande eftersom det är där de flesta problemen uppstår.
    Att anställa folk utifrån invandrarvänlighet eller att det är billig arbetskraft, är i sig själv konstiga argument.

    En så pass viktig del av flyget borde maximera säkerhetstänket i stället för att syssla med propaganda. Problemen borde tas på allvar eftersom jag som flygresenär är tvungen att lita på dem. Anställ inte människor som redan från början har problem att samarbeta. Det är en helt onödig risk man tar.

    • Konstiga och livsfarliga argument. Historiskt har ju verksamheter med säkerhetsklassning varit oerhört noga med att kontrollera personalens oförvitlighet. Men nu har det mesta fallit till förmån för mångfalden.

  8. FB tog bort denna artikel när samnytt publicerade den. undrar vad det strider mot för regel.. de verkar ta bort jättemycket saker just nu.. FB blir bara mer och mer politiskt.

    Tycker att Ifall man vet, då har man ju också ett ansvar. Så när det sker något har de som vet och är ansvariga för att det skett ett eget DELTAGANDE. Detta borde vara straffbart.

  9. Är inte visselblåsare skyddade enligt lag? Det var ju en massa skriverier när Karolinska Institutet försökte sätta munkavel på sina anställda. Det låter konstigt att han kan förbjuda sina anställda att tala med media.

  10. Hellre upprätthålla sina vanföreställningar om att mångkulturen fungerar, och skapa enorma säkerhetsrisker för tusentals personer, än att ta sitt ansvar som VD. Låt oss höra han säga att berikningen var lyckad när det smäller. Tyar inte av denna falska, hycklande ”allt är SÅ bra och fantastiskt” fasad som dessa PK:are har, det är definitivt inte ett hållbart sätt att leva, farligt dessutom. Företaget förtjänar all misär dessa ”berikare” kan åstadkomma.

  11. Läste på lite om socialkonservatism, en politisk åskådning som utvecklades ur konservatismen i slutet på 1800-talet. Det står dock ingenting om att socialkonservatismen har som syfte att misskreditera eller splittra några organisationer, inte heller Aviator.

  12. Hur vet man på förhand, vilka incidenter som kommer att visa sig vara allvarliga?
    Den där Ola Skogö förbättrar nog inte spänsten hos ett bordssamtal.

    • Vad Skogö menar som allvarlig incident är väl när han blir entledigad från nuvarande tjänst som han klart och tydligt inte är vuxen. Mindre allvarlig incident för honom är nog när flygsäkerheten äventyras.

  13. Haha. Saknar grundläggande kunskaper i svenska, men svennehora kan de. Nästa regering måste ställa specifika krav på dessa, dvs de som på laglig grund får stanna kvar.

  14. ”vi är stolta över den mångfald vi har i organisationen, ”
    Så uttrycker sig cheferna på städfirman som städar här. Det går inte tala med flera av städarna, de kan varken svenska eller engelska.

  15. Globalismen talar. Accent equity står som delägare till Aviator. Dom har bara ett mål att bolagen ska bli globala. Då är ju inte mångfald mer än ett ord. Billigaste arbetare gäller eftersom man ska vara i alla länder då finns det inga invandrare utan bara arbetare man suger ur. Vad kan vara bättre än att staten betalar 80% av lönen. Vinnvinn staten kan visa att dom får folket uti arbete. Sen att det kan verka som en medborgarlön tillslut det pratar man inte om. Utan att flytta skattepengar till storkapitalet. Världskommunism.

    • Att flytta skattepengar till storkapitalet är inte det man normalt förknippar med kommunism. Devisen brukar ju uttryckas kortfattat med orden: socialisera förlusterna (dvs låt skattebetalarna ta dem) privatisera vinsterna (dvs överlämna dem till privata företag)

  16. Tja, eftersom ”knäppgöken” Ola Skogö inte tycks ha en susning om flygsäkerhet så återstår att undvika Arlanda och Norwegian, häpp!

  17. ”uppger han sig vara stolt över företagets mångfald”
    Så länge han får 80% av deras lön betald ja. Tas subventionen bort, kanske Skogös säkerhetstänkande uppdateras…

    • och biljettpriserna måste nog höjas och personalen pressas än mer tänker på en gammal putslustighet. Vet Ni det enklaste sättet att bli miljonär? Svar det är att vara miljardär och starta ett flygbolag. Så gott som alla flygbolag står på konkursens rand. Vinstmarginalerna är papperstunna att de öht går runt beror ofta på mer eller mindre dolda subventioner från staten

      • Ja de flesta flygbolag är en statlig/nationell stolthet.
        Inte vinstgivande i första hand.
        En symbol för nationell framgång.
        Se namnen, ex, Finnair, Swiss air, Turkish airlines, Brittish airways. Och. Så. Vidare..

  18. Aldrig mer Norwegian. De är så kåta på lönebidrag att de anställer människor utan de formella baskunskaperna som krävs för jobbet. Som jag förstår det. Och det förtäcker man genom ett ”mångfaldsarbete”. Vad är det för fel på socialkonservatism? Sverige var ett bättre samhälle i stora stycken för 45 år sedan.

  19. För att anknyta till en tidigare tråd.. Det finns visst de som tjänar på mångkulturen och tycker att det är värt priset med ökade våldtäkter och andra grova våldsbrott.

  20. Denne Skogö har nog s.k ”bromsspår” i sina underkläder avseende de uppmärksammade bristerna…

    Sedan så borde han gå hem och läsa på ordentligt om den grundlagsskyddade yttrandefriheten !

    SFS 1991:1469 1:a kap, §1

  21. ”där han erkänner att incidenter kommer att inträffa. Samtidigt uppger han sig vara stolt över företagets mångfald”. slut citat

    Den så kallade vänsterliberala hållningen och agendan. Det samma är det med den av Rödgröna politiken som också har ”incidenter” kommer att hända men mångfalden går före svenska befolkningens liv och hälsa. Sedan så lever de i sina isolat och hånflinande och verkar må bra. Men man kan ana starkt att de själva om de skall resa inte gjort annat än att förlita sig på att det är erfaren personal som handhar deras resor. Det lär mycket troligt gälla för Aviatörs VD Ola Skogö med flera högt uppsatta likt den svenska politiska eliten. Ondskan personifierad i personer likt Ola Skogö.

    De säljer ut folket för att själva girigt tjäna på detta. Har de varit nöjda så hade de gladeligen varit nöjd med deras position och standard, ”men mycket vill ha mer, och fan vill ha fler”. Ondskan får sig ett ansikte i och med Ola Skogö.

  22. svensker må gå skole, ta kurs, utdanne seg, sitte med utdanningslån.
    Så får utenlandske jobben og får staten til å betale 80% av lønnen.
    Heija sverige.

  23. Förefaller vara dags att någon journalist,värd sitt salt (det finns inte så många ) ”Wallraffar” en tid på firman.Det borde gå att fejka sig in som anställd.

    • Ditt påstående är ett uppenbart HmF-brott.
      Vad ska överheten göra med dessa ständigt återkommande åsiktsbrott.
      Mera åsiktspoliser på nätet.

  24. AVSKAFFA ALLA bidrag och bidragsanställningar etc. så kanske vi får se hur mycket ”mångfaldheten” och ”berikningen” är värd!

    Samtidigt så skulle kanske även de som kommit till Sverige och idag får socialbidrag , barnbidrag mm men som ”återflytt” se att floden av pengar tar slut…

    • Värdet av bidragsanställning varierar i så måtto att ju sämre det privata företaget går desto större värde blir bidraget och vi skall komma ihåg att många privatföretagare också har ett socialt sinne och ofta vill hjälpa till när de känner att det är läge för det. Minst tre parter inblandade vilket ställer krav på att alla måste känna att de får ut något av förhandlingarna. Privata arbetsgivare är ofta rationella i sina beräkningar att de se till företagets ekonomiska och personella bästa är en del av spelets regler. När man möts öga mot öga i en förhandling spelar högtidsorden ganska liten roll

  25. Det är ganska lustigt hur Ola Skogö använder begreppet socialkonservativ. ”Vi kommer aldrig att vika ned för socialkonservativa krafter…”. I viss mån framstår Skogö som ”påläst”, då han förknippar Samhällsnytt med socialkonservatism. Många känner inte ens till begreppet.
    Men i detta sammanhang är det inte riktigt använt. SD har anammat socialkonservatismen som sin ideologi. Detta har tex jag hela tiden ställt mig tveksam till. Men det är ju inte som socialkonservativ som man kan kritisera Aviator för bristfällig flygsäkerhet. Man skulle kunna göra det som invandringkritiker. Men det finns ju inte några hinder för att ha invandrare som anställda på Aviator. Det finns ju inte heller några hinder för att ha icke socialkonservativa som anställda på Aviator.
    Problemen hos Aviator har ju främst att göra med kompetens och säkerhet.

  26. Låt skitet stå kvar på marken, det blir nog bäst, får tänka på miljön 🤔
    Fy fan åka med dom, nyanlända muslimer
    som är i närheten av planen, aldrig i helvete
    sätta sig i dom burkarna!

  27. Fy fan! Sitter på tåget söderut från Fjollträsk och åkte just förbi Södertörns högskola. Det smakar illa i munnen.

  28. Aviator Airport Services Sweden AB 556291-0116 (Stockholm-arlanda) vars VD är just ovan nämnda Ola Skogö har per idag en ansökan hos KFM – KronoFogdeMyndigheten – om handräckning. Något som innebär att företaget inte betalt sina räkningar etc. och att fordringsägaren har blivit tvungen att vända sig till KFM

    EXAKT detsamma gäller även för Aviators danska dotterbolag på Malmö – Sturup där ävenså Skogö är VD
    Aviator Airport Services AB 556601-3388 (Malmö-sturup)

      • Höger mot vänster är en återvändsgränd med 50 mot 50, medan Folket mot PK är 70 mot 30 (Inizio).
        Nu inför valet kör vi FOLKET mot PK!!!

    • den därVD-n lär sig snabbt och låter skattebetalarna ta hand om förlusterna som den mångkulturella – som han är så stolt över – orsakat.
      Han är väldigt representativ för alla röda dom spenderar gärna andras pengar på vansinniga projekt i det godas namn.

  29. Sverige och dess förbaskade vänsterblivna godhetsapostlar ( de tror ju själva att de är så) kommer att straffas ut av många andra länder på både det ena eller andra sättet.
    Vilket land vill ta emot plan fellastade med vapen etc…..
    Och tyvärr inte bara flyget som har drabbats av dessa vänsterblivna ynkryggar.

  30. Har alltid varit tystnasplikt på många arbetsplatser.Så funkar den så kallade demoktatin i Sverige.
    Elsa
    F.ö.d. sjukskötersaka nu pensioner med 9000 i månaden
    Förstår inte varför jag röstat på sossar för.
    Nu är dett AfS som jag tror på och hoppas kommer in i riksdagen .
    Elsa

    • Ja, man är tyst på den fysiska arbetsplatsen men man kan fritt tala på allmän plats och när man är privat. Även med journalister och man behöver heller inte uppge sitt namn!

      Denne Skogö tycks tro att han kan bestämma även över när människor är i sina hem vad de skall tycka tänka och säga …

    • Det är inte lätt att förstå, om man en gång krokat på ”åsiktståget” att S är det enda möjliga. Så har det varit i massor med år. Själv har jag aldrig stigit på ”trygghetståget” S, men även mitt livsspår, M, har spårat ur, SD är vår möjlighet att bryta PK. SD2018, sedan får AfS gärna komma in på högerkanten, mycket bra sarg för SD.

  31. Det är som att Ola Skogös verkliga uppdragsgivare är den alltid lika girige George Soros. Det är samma tankar och idéer som gäller med massinvandringen. De säljer sin nästa för att tjäna pengar på detta. Och för att lindra alla tvivel om vad de i ondska utför så påtalar de alltid om mångfald, alla människor lika värde mm. Bakom det de säger så befinner sig en mycket girig person som utan vidare skulle kliva över lik för att låta ändamålet helga medlen.

  32. Vilken pussy till vd! Jag kan bara säga till detta rövhål till vd jag och mina nära anhöriga flyger och då vill jag veta att allt är på det säkra men med den jävla attityd som den här skithögen har så är det fan inte på det säkra!

  33. Haha vilken sopskalle, den där Ola Skogö! Fattade han inte att mailet skulle läcka ut? Det är ju anställda som inifrån har visselblåst om hur skitföretaget Aviator fungerar.

  34. Att vika ner sig för vänsterliberala krafter och införa yppandeförbud å andra sidan går bra och är tydligen det enda rätta att göra. Kanon för det löser problemen med säkerhet och arbetsplatsmobbning och hot.

  35. Det kanske redan finns utkast till artiklar och brev där det står att socialkonservativa krafter ligger bakom sprängattentat med flygplan. Det är bara vänta på attentatet så släpps dessa omedelbart till allas trevnad.

    • Detta är ju inga nyheter för omdömeslösa Norwegian.Detta är ju vida känt men de har hittills valt att helt ignorera allt.Money talks.

  36. Med företagsprofit som första prioritet så ger han blanka [email protected] i flygsäkerheten.
    Han får förmodligen en förhöjd företagsvinster och personligt bonus genom att anställa inkompetenta halvanalfabeter på statsbidrag sedan att de förolämpar och smädar den svenska personalen tycker han är en bagatell.
    Som sagt 7 klöverns integrationsprojekt är lysande. !!!!!!!

  37. Inga problem för Aviator. Inför de väntade klimatförändringarna reser fok mindre med flyg. Jasså inte? Har alla flygresenärer plötsligt blivit ”klimatförnekare”?
    I alla fall är jag imponerad av VD:n som har lärt sig alla pk-uttrycken utantill:
    Mångfald, berikar, socialkonservativa splittrar etc.

  38. Varför flyger folk ända till Thailand? Tre gånger så långt som till närmaste arabland. Klimatfanatikerna kanske inte gillar den arabiska kulturen så där värst, trevligare i Thailand?

  39. De incidenter som Aviator ser som mindre allvarliga, bör var något uppdragsgivarna är intresserade av. Och sen hur de undviker vad de ser som allvarliga incidenter.

  40. Som på de flesta större företagen i Sverige idag mao. Man får inte yppa något kritiskt om vare sig, mångfald eller islam då blir man inkallad till chefen och riskerar omedelbar uppsägning. Givetvis kommer en muslim in på din plats med statliga lönebidrag istället. Men att kritisera och kalla etniska svenskar för diverse saker där finns inga gränser. Om inget händer efter valet kommer emigrationen av svenskar att eskalera Om 50 år finns bara muslimer kvar som inget vill göra då får vi se hur det går med bidrag, äldrevård, sjukvård, skola, infrastruktur, mm. Men de kanske får bidrag från EU då, vem vet.

  41. Aviator. You’re going down.

    Vi är nämligen en majoritet som avskyr den här skiten.
    PK-poängens dagar är räknade!
    -Och några få sådana luffare kan inte försörja er!

  42. Nyspråket sprider sig.

    Att avslöja missförhållanden betyder alltså att man konspirerar, misskrediterar och splittrar.

    Som hos Orwell: ”Lögn är sanning”.

    I botten ligger naturligtvis VDs rädsla för att bli av med den nästan gratis arbetskraft som skattebetalarna tvingas förse honom med och som ger god vinst som ägarna kan ”simma i”.

    VD är alltså stolt över att den anställda ”mångfalden” på arbetet missfirmar svenska anställda med uttryck av typen ”svennehora”.

    Det kallas förmodligen ”incident”.

    En ”allvarlig incident” är då sannolikt när ett plan störtar och alla dör.

    Undrar om VD blir lika stolt över den ”mångfald” till vilken delansvar för detta kan härledas och som ”berikar” organisationen.

    Människor som inte kan svenska språket, är analfabeter eller saknar normal hyfs får naturligtvis inte tilldelas arbeten som ligger grund för flygsäkerheten.

    Det har socialkonservativa människor förstått men tydligen inte detta företags ledning.

  43. Ingen gruppe mennesker i verden er mer redde for å såre noen enn svenskene. Svensker er en extrem sikkerhetsrisiko. Når det blir helt irrelevant for et selskap inne på en flyplass å varsle om mulig risiko og fare er galskapen kommet for langt.
    Er vi i ferd med å drite i all lovløshet som blir begått av objekter fra lett-sårede mennesker fra fremmede kulturer.
    Nei.
    Alle tåler å høre sannheten.
    MEd en gruppe mennesker som unntak.
    Jødehaterne.
    Eller som de fleste skjønner.
    Muslimene.
    God flytur.
    Rose rose, hjerte hjerte.
    Koz og klemz.

    • FlixBus är ett tyskt företag.

      Många tyska företag köper just upp svenska företag eftersom de är bra på det de gör och att den svenska kronan nu står oerhört lågt i förhållande till €

  44. Nu har jag förtidsröstat, hade en hel rad bakom mig som gjorde sitt bästa för att se vilka valsedlar jag tog. Vände mig om och sa: Jag röstar på SD så nu vet ni det och behöver inte glo längre!

    Men jag är orolig att det kommer finnas människor som av olika skäl inte vågar rösta under dessa former, naturligtvis bestämnde nuvarande regering att det skulle bli för dyrt att ändra det aktuella systemet.

    • Bra!

      Någonting som kan vara bra, är att lägga några SD-lappar bakom skärmen. Man vet aldrig om någon som kommer efter kanske tar sitt förnuft tillfånga i sista sekunden. Var samtidigt noga med att städa bort det andra skräpet. 😉

      • Det stod en tant där som hela tiden kollade att ingen lämnat någonting efter sig. Lyckligtvis postar SD ut en del valsedlar till folk. Man kan även be att få dessa hemskickade(om man blivit utan) genom att maila [email protected]

  45. Det är inte PK att vara konservativ längre. Man kan enbart välja mellan liberaler och socialister, som båda vill dränka Sverige med invandrare för att knäcka nationen och sammanhållningen. Stalins massomflyttningar av sovjeter är förebild får att skapa svaga och fogliga medborgare.

      • Löfven och Mp är deras nya boss sedan lagändringen 2015, då vi, folket, inte ”fick” vara det längre.
        Säpo har sagt att regeringen blandar sig i och påverkar hur de jobbar.

  46. Inget att förvånas över då regeringen gör precis allt för att gömma invandrare i arbetslöshets statistiken. Då fixar man gratisarbetare till många företag. 2017-2020 kommer det ju att kosta 93,2 miljarder att gömma dessa outbildade asylinvandrare, och så säger man att dessa fortare kommer i arbete….det är inga arbeten det är enbart bidrag til osund konkurrens. Varenda seriös företagare VET att arbetskraft KOSTAR!
    Det här kommer bara att göra att outbildade icke svensktalade får ännu svårare på arbetsmarknaden eftersom det ger signaler till dom att dom inte behöver lära sig svenska, inte behöver leva efter svenska arbetsregler och framför allt så får dom lära sig att precis ALLT ska domfå, dom behöver aldrig lägga manken till att kunna något…för varför ska dom det när vänstern bara lägger allt i händerna på dom…

    • Om man har råd att betala för omvägar, ja. (dvs vi som inte bor i Stockholmsområdet utan som måste mellanlanda där)

  47. Aviators VD reagerar inte alls på grova missförhållanden och säkerhetsrisker, däremot på att någon skriver om dem. Det säger nog det mesta.

  48. Hela landet är på dekis. Lönebidrag. Till folk som inte kan svenska eller engelska. Lönebidrag är förödande för konkurrens.
    Hur mycket tål skattesystemet. ? Skattebetalaren?

  49. 80% av lönen, jo jag tackar. Vår invandringspolitik ruinerar statskassan och gör infödd svensk arbetskraft helt och hållet överflödig.

  50. Det är märkligt hur mycket som går att bortse från när godhetssignalen är aktiverad, säkerheten inom flygbranschen borde väl ändå vara ett nytt lågvattenmärke.

  51. ”Incidenter kommer att inträffa, det vet vi alla”

    ja då är det bara o undvika arlanda ??? en väska .. imorgon .. ett mord… o nästa vecka .. en bomb.. .. 100 döda…
    o det kalla för incident… o du visste om det .. så det är upp till dig.. antingen så håller du käften o åker med.. eller så bojkottar du arlanda… enkelt.. för här har man accepterat att det smäller när som …..

    visst han borde få sparken o fänglas .. o arlanda rensas upp men men … vi bor i sverige o här är det cirkus som vanlingt.. i annat land skulle han få sparken för sådant…

  52. Snälla! Hur kan man vara stolt över utsätta människor för fara? Kan folk inte kommunicera på Svenska eller Engelska, då bör man vara oanställningsbar i sådan här miljö.

    • Han har ju lyckats pressa lönekostnaderna åt företaget och det är allt som är viktigt, att människor sedan riskerar livet under flygfärd är en annan femma. Kan inte låta bli att jämföra svenska fastighetsmoguler som numera vägrar hyra ut bostäder åt folk som inte tjänar tre gånger hyran, netto. Det sociala samvetet och säkerhetstänket är tydligen lika med noll då man kan håva in cash.

  53. Hm den enas veckan åker hela företaget bagageband. Nästa vecka så placerar vi en bomb. Men vad är så galet med det? vi älskar mångfald och enfald.
    Den enes bagagekastare den andres frihetskämpe…
    Blää.

  54. Det känns ju inte tryggt eller trevligt att behöva mellanlanda på Arlanda, samtidigt som vi är kunder till Norwegian…

    Riktigt obehagligt att inte Swedavia yttrar sin i frågan, de som har så hårda krav på oss Svenskar som söker jobb på flygplatsen…

  55. Saknar ord för detta vansinne.
    Hoppas han flyger dagligen då!
    Lätta arbeten ska det ju va men hur går det med säkerheten?

    • Jag resonerar likadant – men jag kommer försöka undvika att flyga med Norwegian från Arlanda så gott det är möjligt, inte alltid det går om man vill resa till humana priser, men…

    • Det är bra att du i alla fall funderar över detta.Dessvärre rycker majiriteten bara på axlarna åt detta skandalföretag oc bla.Norwegians val att anlita dom.

    • Jag glömde själv en väska på Kastrup som Norwegian utan avgift flög till Stockholm i tron att jag bodde kvar där, och ringde mig. Sen flög de den till Kastrup där jag kunde leta upp den i ett stort rum fullt med hundratals bortglömda väskor(!) (Öhmm, den är svart och av normalstorlek…) Undrar om det ligger blindgångarbomber i några av dem, och smuggelgods som ägarna inte vågar hämta ut. Allt som extraservice för en flygresa för några få hundringar. Jag betalar mer till lokaltrafiken som saknar liknande service. Fast det var som sagt inte Arlanda och inte Sverige.

  56. Aviator ställer mycket höga krav på sina anställda. Bland annat ska man kunna åka på bagagebandet utan att trilla av.

  57. Tittar på opinion i SVT där ämnet våldtäkt kopplat till nationalitet behandlas. Två invandrare står där och diskuterar och ingen svensk får ens vara med i debatten. Herregud. Med det sagt vill jag bara säga att vilken begåvad invandrare som debatterar! En tidigare polis som äntligen har fattat. Trots att han själv kommer från Afghanistan har han förmåga att inse att kulturella skillnader spelar roll. All heder åt denna man!

  58. ” vi är stolta över den mångfald vi har i organisationen, vilken berikar vår verksamhet.” Med konversation med epitet typ – ”svennehora”.

    Vad är det för lirare egentligen, den där VD:n? Stolt och berikande???????

  59. Kommer säkert ramla ner ett flygplan och många kommer dö. Har Avitor ingen nollvision på incidenter inom gebitet?

  60. Det här fenomenet förekommer på fler större arbetsplatser runt om i Sverige. Bland annat på PostNord, där de har stora interna problem med ghettosvenskar som häcklar sina kollegor på olika sätt.

    Även Volvo har stora problem på sina håll, främst i Torslanda-fabriken där vissa avdelningar, främst nattetid, har enorma problem med aggressiva och fullblodskriminella nysvenskar som ställer till jävelskap på sin arbetsplats.

    Båda företagens ledningsgrupper förnekar allt och gör sitt bästa för att bagatellisera problemen, och misstänkliggöra den som anför kritik eller lyfter upp problemen. Ju mer problemen skyddas, desto längre ifrån lösningen är vi.

    Alla människor med fler än en hjärncell, vet vad detta beror på. Men fortfarande sitter det en lång rad mäktiga människor på olika samhällspositioner och mörkar problemen. Måtte vi få en annan regering om några veckor…

        • Det är råvaror utvecklade av företag från industrialiserade icke-muslimska länder. Iran importerar t.ex. bensin för att de inte raffinerar den själva. De har även primitivt jordbruk. Och du ser ju vad MENA-invandrare driver för subventionerade företag i Sverige. Hushållstjänster som små matbutiker, snabbmatslagning, taxikörning, tvättning,k städning, hårklippning.

          Känner du till några TILLVERKADE föremål från MENA som man kan köpa i svenska butiker?

    • Stämmer! Många stora och små företag anlitar AF:s ”gratis” 80%-bidrags arbetskraft – ofta via ljusskygga bemanningsföretag – vilken till närmast 100% består av ”nyanlända” med rudimentära kunskaper i svenska , engelska, svensk kultur mm

  61. Granskningen av Aviator är ett häpnadsväckande scoop och ett av flera lovande exempel på vad den gryende nya svenska journalistiken kan uppnå redan med dagens mycket begränsade resurser.

  62. Bra att känna till. Nej tack till Norwegian och andra som anlitar Aviator i framtiden.
    Jag flyger hellre säkert då konkurrenter flyger för samma peng, om inte, inte mycket mer.
    Hur vet man vilka bolag som är säkra?

  63. ”Istället skriver han att ”incidenter kommer att inträffa” – och det ”vet vi alla”. Det viktigaste enligt honom är att undvika ”allvarliga incidenter”.”
    ’Vilket han har helt rätt i.
    Den springande punkten är att rapportera incidenter och försöka förebygga att de inträffar igen.

    ”I slutklämmen förbjuder han företagets anställda att tala med media. Alla frågor ska hänvisas till Aviators pressansvarige Andreas Vassilaros.”
    Vilket är gängse rutin inom många företag och myndigheter för att undvika att felaktiga uppgifter och rykten sprids-meddelar och yttrandefrihet brukar vara undantagen.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Meddelarfrihet

    Utslungade tillmälen bland de anställda är ett arbetsmiljöproblem i första hand.

  64. Det fanns en generaldirektör för Luftartsverket under perioden 1992-2001, som hette Ingemar Skogö, Märkligt sammanträffande eller.

    • Tidigare varit kommunalrrad i Södertälje innan , eller har jag fel? Var det Luftfartsverket, var det inte Trafikverket eller vad det hette?

      • Jo, det stämmer! Ingemar Skogö var GD för Vägverket mellan 2001-2009. Ola Skogö var tidigare Contract Director på Nya Karolinska, vilket idag knappast kan anses vara någon bra merit…Om och i så fall hur det finns en koppling dem emellan vet jag inte men släktskap förefaller ytterst troligt.

  65. Aldrig i livet att jag kommer flyga med flygbolag som anlitar Aviator.

    Är en fråga om tid innan något riktigt allvarligt kommer inträffa, med de säkerhetsbrister som Samnytt har avslöjat.

    Vore fullkomligt livsfarligt!

  66. ”Incidenter kommer att inträffa, det vet vi alla”
    tack! då vet jag…kommer aldrig sätta mig på ett flyg igen, kommer aldrig hända.
    väljer resmål utefter andra fordon framöver.

  67. Jag har flugit en hel del. men är ändå inte lika flygtokig som Stefan Löfven. Jag flyger inte heller runt och yrar överallt i vartenda land som Löfven för att få berömma mig själv. Jag kraxar inte heller som kråkan och beter mig som en elak hankatt varken mot SD eller de som inte tycker exakt som jag. Jag kan inte tänka mig att sätta mig i en kärra från SAS. Mest av säkerhetsskäl och dåliga piloter som mest har tur som kommer upp och kommer ner med sina passagerare helskinnade förstås. Röstar de sedan på 7-klövern skulle jag inte lita alls på dem förstås. Då blir de ju automatiskt ännu farligare.

  68. Att nyheten är levererad av en illegal invandrare som fått PUT och svenskt medborgarskap på falska grunder bekommer er inte ett dugg?

  69. Nu börjar MENA-skiten leta sig in på våra arbetsplatser tack vare subventionerade anställningar. Resultatet är helt förutsägbart. Dessa människor ska inte in i vårt samhälle, de ska ut ur vårt land!

    • ”Dessa människor ska inte in i vårt samhälle, de ska ut ur vårt land!”

      Tillsammans med de politker och övriga krafter som gjort denna massinvasion möjlig!

    • Vi har redan sett resultatet. Vi har redan haft en bostadsminister som har jämfört IS krigare med dom tappra män som slogs i Finska Vinterkriget som frivilliga.

  70. Har ringt Säpo om just detta ett flertal gånger, första gången lät man chockade på riktigt men på senare tid möts man bara av ett, -Vi vet och har koll!
    Föga troligt!

  71. Jag kommer osōkt att tänka på danska lågprisflygbolaget Sterling Airways som I folkmun kallades Störting Always.

  72. Nåt är fel på allvar i detta land, för det är inte bara här som det glipar i fogarna, om man får säga så. Jag sett mycket elände…

  73. Vissa accepterar vad som helst t.o.m folks säkerhet för lite extra pengar in till företaget. Behöver man bara betala 20% i lön så tillåts vad som helst tydligen.
    Ingen moral alls…hur fan lyckas fetnackarna sova på natten?

  74. Om det händer något med mina anhöriga pga av Aviators ”muslimska” personal så kommer jag att hålla VD:n ”personligt” ansvarig för det………..

  75. Patetiskt med en VD som inte visa respekt för dom dog i 911 och dom som dog på Drottninggatan. Inse sanningen, vi är bara kuffar i deras ögon. Islams trojaner har inte ett skit här att göra.

  76. Ett sådant uttalande från VD borde leda till sparken. Hoppas Norwegian och andra bolag som anlitar Aviator får kännedom om detta. Själv kommer jag aldrig att flyga med ett plan som startar från sverige, det blir Köpenhamn för min del.

  77. Det började med Reinfeldt lönebidragsjobbena. Flytta pengar från staten till företagen och man visar fina siffror i statistiken för staten. En bekants svärdotter har varit på hur många jobb som helst. Efter 6 månader får man gå. Gratis arbetskraft är väl toppen så kan man utvidga företaget i andra länder. Hur tror ni Skanska o NCC har blivit så stora bidrag från staten för att bygga bostäder eller man kallade väl det för bostadssubventioner. Ganska lustigt media o politikerna vill ha bort ränteavdragen. Ta bort från vanligt folk och ge till globalistiska företag. Eller är det ett sätt att dölja höga skatter för företag och visa att vi har ett bra företagarklimat. Bort med precis alla bidrag och börja om med det viktiga.

    • Hej.

      ”De politiker som bara arbetar för sig själva, kommer alltid att misslyckas”…

      Det tar bara tid i EU-regionen Sverige, att förstöra allt.

      Socialkonservativa Landet Sverige blev rikt och bildat, det tar tid att förstöra, men det pågår konstant, tyvärr.

  78. Hahahaha… Socialkonservativa krafter byggde Landet Sverige!

    Vilken oerhört omogen: ”liten dryck som förr köptes i korvkiosker med chokladsmak”!

    Socialkonservativa krafter och politik, formade Landet Sverige till Välfärdslandet Sverige!

    Nästan alla utlänningar som har migrerat till Sverige, har kunnat göra det, för att Socialkonservativa krafter byggde Landet Sverige.

    Det är stor skillnad på Liberala Ekonomer och Svenska arbetare!

    De Svenska arbetarna, med stöd av riktiga svenska akademiker, byggde Landet Sverige… Liberala Ekonomer har kraschat allt!

    Socialkonservativa krafter byggde Landet Sverige, till det Tryggaste, Säkraste och gjorde människor så bortskämda… att de har tappat kontakt med verkligheten!

    Om Gamla Socialdemokraterna skulle uppstå och ta ansvar som i förr, då hade partipolitiken sett annorlunda ut.

    Svenskar är inte välkomna i EU-regionen Sverige, säg sanningen! Den strukturella rasismen finns överallt mot Svenskar!

    • Ja tänk på det när du med ett leende mot någon vänstervalarbetare som tror att du ska rösta på såsseeländet bedrar sig storligen,ha ha.

  79. Ola Skogö har förmodligen lika lite hår på bröstet som på skallen. Jag är inte förvånad om han röstar på Fi.

    • Tror att han är en vanlig opportunist. Pappa var pamp inom halvstatliga organisationer, och nu skall 2a generationen slå mynt av pappas inflytande.

      • Så kan det vara. Han smörar för etablissemanget för att få stöd både moraliskt och ekonomiskt (läs gratis arbetskraft).

  80. Skogö vill väl tillfredsställa tant Ylvas nystartsjobbfömedling och då tar man in va f..n som helst och skiter i de som ska hänga i luften utan att ramla ner.

  81. Jag reser regelbundet med norwegian och jag kommer att tänka om hädanefter om jag skall verkligen resa med företaget igen…

  82. Många är företagen som dragits in i regeringens mångfaldsprogram. HR avdelningen har skrivit program om värderingar , värdegrund och kurser om diversitet och alla VD’ar kan nu kryssa för på att-göra-listan att man uppnått feminism, mänskliga rättigheter, diversitet och kan nu fokusera på den riktiga verksamheten.
    Reningsbadet kostade visserligen en summa men det är sånt svenska företag får ta.

    • Regler och säkerhetsaspekter sätts ur spel för att snabba på integrationen och samla brownie points …. Föga förvånansvärt i dessa tider då rättvisekrigare och snöflingor tar över viktiga samhällsfunktioner.

  83. Jeg gikk på et arbeidssøkerkurs i Oslo for noen år siden hvor vi var 4 etniske nordmenn av 30 deltager. Veldig mange av muslimene vill så gjerne ha hjelp til å få jobb på Gardermoen flyplass som er 5 mil nord for Oslo. Jeg regner med at de føler seg hjemme i et arbeidsmiljø med mange likesinnede og bønnerom

  84. Ola Skogö är VD på Aviator. Aviator sköter de mesta som sker på sveriges flyplatser dvs. statliga Swedavias 10 flygplatser. Han fick jobbet några månader efter att hans pappa, Ingemar Skogö, slutat som styrelseordförande i just Swedavia. Ingemar Skogö hade före detta varit generaldirektör i Luftfartsverket i många år i vilket Swedavia har många av sina rötter.

  85. Blotta misstanken om bristande säkerhet borde trigga en djupgående undersökning av företaget. Vi pratar flygsäkerhet, inte städning och skötsel av kommunala rabatter och parker. Märkligt att det får pågå. Skogö verkar vara dumgirig som nyttjar subventionerad, okvalificerad arbetskraft i denna verksamhet. Gömmer sig bakom vurmande för asylsökande.

    • Kommer nog inte att bli någon djupare undersökning av den anledningen att man inte vill visa upp den rätta bilden av vad det medför att anställa inkompetenta invandrare på säkerhetsklassade positioner!

      Sverige har verkligen dalat!

  86. Till Ola Skogö: Hur kan du sova om nätterna när du fått vetskap om dessa allvarliga säkerhetsbrister och det oacceptabla beteendet bland personalen? Grattis till Aviators samvetslösa, pengakåta, islamälskande inställning, med dig själv i spetsen.
    Fy farao på er alla att leka med oskyldiga, intet ont anandes flygresenärers liv!
    Samma gäller för övrigt pengagiriga Norwegian och Swedavia för att låta er fortsätta operera och leka rysk roulette med människoliv!

    • Sen när det sker en allvarlig incidens, då svarar man med att ”Vi har lärt oss av våra misstag!”

      Ja det är så dags då istället för att i god tid innan göra en konsekvensanalys!

  87. Nu har jag kollat upp vilka flygbolag som på Arlanda anlitar Aviator. De är som följer: Norwegian, Thomas Cook (används av Ving), Primera (används av Solresor), TAP Air Portugal, Aegean, Luxair, Pegasus, BRA, DHL (frakt). Flyg på egen risk.

  88. Ola Skogö råkar som en händelse vara son till förre styrelseordföranden i Svedavia, Ingemar Skogö.
    Räck upp en hand alla som tror att han fått jobbet utifrån sin alldeles unika kompetens.
    Nej fy f-n, nepotism och näringslivskorruption, så man bara vill kräkas.
    .

  89. I går var det ett flygplan från air India, som brände rätt in i en byggnad på ’Arlanda med ena vingen, när planet skulle svänga. Undrar hur det står till på Arlanda?

  90. ”Nollvision” var en stor grej inom tokvänstern förr. Vad hände med den egentligen? Eller ska den bara appliceras mot privatbilism?

  91. Nån borde informera islamofilerna på Aviator om att det inte alls bara är socialkonservativa som är emot inkvotering och islamisering. Det är vi libertarianer också!

  92. Vaddå,

    ”Incidenter kommer att inträffa, det vet vi alla.”? Jag visste inte det. När jag flyger så förväntar jag mig att det ska vara säkert, att alla väskor ska räknas och undersökas, och ha en ägare (ombord på planet), och lastas på ett säkert sätt. Att inga fjantar på airside ska larva och att de ska sluta förolämpa annan personal. Och att de ska kunna göra sig förstådda på Engelska och / eller Svenska. Är det för mycket att begära?! Fuck you, Aviator. Raoul

LÄMNA ETT SVAR