AVSLÖJAR: Gretas aktivister kör förbjuden lastbil – mitt i miljözon
Foto: Arnd Wiegmann/Sverigebilden

Klimatrörelsen ”Fridays For Future” använder en tung dieseldriven lastbil inne i miljözonen i centrala Göteborg – trots att den inte når upp till de miljökrav som ställs för fordon som får köras i zonen. Det kan Samnytt avslöja idag. Klimataktivisten Roger Andersson, som äger lastbilen, tycker att det är en ”icke-fråga” att klimataktivisterna inte följer de miljölagar och regler som finns.
– Planeten håller på att brinna upp! utbrister han när Samnytt ringer upp.

Under paroller som ”Cykla inte hyckla”, ”Elbil, solel & cykel” och ”Det finns ingen grön kapitalism” har aktivister under sommaren demonstrerat under lördagarna på Gustav Adolfs Torg i centrala Göteborg. Bakom demonstrationerna står aktivistgruppen ”Fridays For Future” i Göteborg, som är en del av Greta Thunbergs globala protestorganisation.

Under demonstrationerna har tal, sånger och andra framföranden hållits från en lastbil som stått parkerad på torget. Lastbilen är nedklottrad, såväl invändigt som utvändigt, med olika färger och klimatbudskap. Bland står det ”Friends of the earth” fram på lastbilen, och på sidan syns texten ”System change not climate change”.

Foto: Sverigebilden
Foto: Facebook/Fridays For Future

”Vilka hycklare”

Den lastbil som Fridays For Future i Göteborg använder är en tung lastbil av märket Iveco med fordonsår 2005. Enligt Transportstyrelsens fordonsregister drivs den med diesel. Det är något som fått människor att reagera.

Faksimil

Samnytt har pratat med en göteborgare som sett lastbilen vid flera tillfällen under sommaren. Han önskar vara anonym.

– Första tanken var ju: Vilka hycklare! Att arrangera en miljödemo och komma dit med en stor lastbil som går på diesel. Det inger inget förtroende överhuvudtaget. Det är inte första gången som just denna lastbil användas i deras miljödemo, säger han.

– De flesta man pratar med står inte bakom denna lilla högljudda klick och deras extrema åsikter och extrema åtgärder. Med det sagt så betyder det inte att man inte värnar om miljön.

Struntar i miljözonen

Men det är inte nog med att klimataktivisternas lastbil är dieseldriven. Den är dessutom av en typ som inte får köras inne i den så kallade miljözon som centrala Göteborg omfattas av. Lastbilen är av Euroklass III, eller Miljöklass 2000, och är från år 2005. Det innebär att lastbilen varit förbjuden i miljözonen sedan 2013.

Kristofer Elo är Transportstyrelsens expert på miljözoner. Han har på uppdrag av regeringen arbetat med flera utredningar om miljözonerna och har föreslagit tuffare kontroller så att de efterlevs. Han förklarar vad det är som gäller för klimataktivisternas lastbil.

– Då har ju åttaårsgränsen passerat, för vissa undantag, och även huvudregeln på sex år. Sedan är frågan om den efterkonverterats till högre Euroklass eller drivs på etanol, säger han apropå lastbilens fordonsår och miljöklassning till Samnytt.

Den drivs med diesel.

– Med stor sannolikhet är den inte tillåten i miljözon idag, om den inte har något undantag från kommunen då.

Foto: Göteborgs stad

Men något undantag från kommunen för att få köra extra miljöfarlig lastbil har Fridays For Future inte fått. Det berättar Christina Bessvi på trafikkontoret i Göteborg för Samnytt.

– Då är svaret nej, säger hon till Samnytt.

Den lastbilen får alltså inte framföras i miljözonen i Göteborg, eftersom den inte uppfyller kraven?

– Det är rätt uppfattat.

Foto: Facebook/Fridays For Future

Böter tusen kronor

Att köra med ett fordon i en miljözon, trots att det inte får framföras där, är ett brott mot miljözonsbestämmelsen i trafikförordningen. Och den som blir påkommen med att bryta mot bestämmelsen får betala böter.

– För tung buss eller tung lastbil i miljözon klass 1, trots att det inte är tillåtet för det aktuella fordonet, tusen kronor enligt riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott. Lyfts frågan till domstol kan det bli frågan om en annan påföljd, berättar Kristofer Elo på Transportstyrelsen.

Miljözoner har införts i Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå. Men risken för att klimataktivisterna kommer tvingas betala för att de bryter mot miljözonsbestämmelsen är liten. När Samnytt ringer upp Hans-Jörgen Ostler, presstalesman på polisen i Göteborg, säger han att frågor om miljözoner inte är något han brukar få.

– Nej, verkligen inte, utbrister han.

Polisen i Stockholm uppgav exempelvis förra året att de inte lägger några extra resurser på att jaga miljözonsförbrytare. Istället prioriteras hastighetskontroller vid skolor. Att polisen inte gör mer för att bötfälla dem som olovligen kör i miljözoner är något som kritiserats av bland annat Miljöpartiet.

Foto: Facebook/Fridays For Future

Ägs av irriterad klimataktivist

Den Iveco-lastbil som används av klimataktivisterna vid Gustav Adolfs Torg ägs av Roger Andersson via hans företag Generator Produktion AB. Roger Andersson är själv en hängiven klimataktivist och blir irriterad när Samnytt ringer upp. Han tycker det är konstigt att vi ställer frågor om miljözoner.

– Vi kanske ska jämföra äpplen och päron, eller vad tänker du? säger han.

Men om det finns miljözoner, ska man inte följa dem då?

– Det kan man tycka. Och om det finns internationella avtal, så bör man följa dem också. Eller hur?

Är det du som kör den här lastbilen, eller någon annan?

– Det finns ingen kommentar till den frågan och det förstår du.

”Planeten håller på att brinna upp”

Roger Andersson tycker inte att det är så viktigt att han och de övriga klimataktivisterna följer de miljölagar och regler som finns.

– Vi får rätt många olika typer av böter när vi bråkar om saker och ting som hela mänskligheten borde vara överens om, eller hur? Rätt ansenliga faktiskt, säger han.

– Det är en petitess. Det vet du också. Det är en riktig petitess i sammanhanget. Det är egentligen en icke-fråga.

– Proportionen här, var har vi den, i din lilla tes här? Jag undrar faktiskt?

Bevisligen körs den här lastbilen runt i centrala Göteborg där den inte får köras?

– Du kan väl skriva en helsida om det, så blir det ju jättebra, för att riktigt gå till botten med de här allvarliga problemen. Så behöver du inte skriva så mycket om alla andra stora övergrepp som sker så att planeten håller på att brinna upp, avslutar den arga lastbilsägaren och klimataktivisten Roger Andersson.

Samnytt har även sökt Fridays For Future i Göteborg.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mattias Albinsson

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Vill du slippa reklamen och samtidigt stötta Samnytt
Bli då prenumerant och välj annonsfritt eller om du hellre vill donera välj det alternativet!