Anställda på kommuner och myndigheter tränas i hur de ska kringgå offentlighetsprincipen för att i vissa fall slippa lämna ut allmänna handlingar. Det framgår av internt konferensmaterial som Samnytt tagit del av. Officiellt handlar det om att bemöta ”rättshaveristiskt beteende”, begrepp som knyts till ”populism, polarisering och fejkade nyheter” – och kritik mot Folkhälsomyndigheten.

– Hej, god morgon, och varmt välkomna till konferensen Registrator.

Det är den 12 april i år som den digitala tvådagarskonferensen Registrator 2021 inleds. Konferensen riktar sig till dem som arbetar som så kallade registratorer på kommuner och myndigheter runt om i Sverige och anordnas av företaget Ability Partner. En registrator är ofta den person som för en myndighets räkning tar emot en förfrågan från allmänheten om att få ta del av en allmän handling.

Samnytt har tagit del av det omfattande konferensmaterialet – mer än femton timmar videotal och ett flertal Powerpoint-presentationer från konferensen. Material som egentligen endast är tänkt för internt bruk.

Återkommande konferens

Nils Mossberg arbetar som arkivarie på Energimyndigheten. Han var en av dem som deltog som talare på Registrator 2021.

– Vi tar inget arvode, det kan vi inte göra som offentlig myndighet, utan vi ställer upp, berättar han för Samnytt.

Mossberg förklarar sedan att konferensen ”Registrator” är ett återkommande event som brukar hållas fysiskt, men att den på grund av covid i år hölls digitalt.

– Enköpings kommun kommer jag ihåg och Svenska kyrkan, berättar han när han försöker komma på vilka som brukar delta på konferensen.

Samnytt känner dessutom till ytterligare minst en kommun som deltog på årets konferens.

Hemliga deltagare

Deltagande på konferensen kostar 7 490 kronor per person. Om en myndighet vill att fler än två deltar så är prislappen för övriga deltagare 4 990 kronor per person.

Vilka som deltog i årets konferens är emellertid hemligt. Någon officiell deltagarlista finns inte och inte heller Nils Mossberg vet vilka som tittade på hans tal. Eftersom det är ett privat företag som anordnar konferensen behöver de inte uppge vilka myndigheter som betalat för den.

– Jag kan inte ge några upplysningar om vilka som gör konferensen, eller vilka de är, säger Katarina Leiman som är koordinator på Ability Partner till Samnytt.

Är det hemligt?

– Vilka som är med är absolut hemligt.

Varnar för rättshaverister

En av dem som håller tal under årets konferens är psykoterapeuten Jakob Carlander. Carlander har specialiserat sig på rättshaverister, något han även uppmärksammats för i media. I en dryg timme under konferensen talar han om rättshaverister och ”rättshaveristiskt beteende”.

– Det finns ett drag av sadism hos människor med rättshaveristiskt beteende, säger han bland annat och konstaterar att rättshaverism finns i hela världen:

– Jag läste nyligen en rapport om rättshaveristiskt beteende vid sjukvård i Kina. Det tar sig olika uttryck.

Skräckexempel på rättshaverism blandas friskt med befogad kritik mot politiker och myndigheter. Ett exempel som finns med i föreläsningsmaterialet är en kommentar på Flashback från 2016. I kommentaren uttrycker en person missnöje över en nyhet i statstelevisionen om att Stockholms landsting köpt in strumpor för 5 000 kronor per par.

Flashback/Faksimil

Missnöje med myndigheter jämförs med psykiatrisk sjukdom

I sin presentation antyder Carlander genom bildspel och långtgående jämförelser att missnöje med myndigheterna, samhällskritik och vilja att få sin sak prövad kan vara psykiatriska sjukdomar:

Han ger också flera konkreta exempel på hur personer som vill granska statens verksamhet kan benämnas för att håna dessa:

Även måttligt missnöje med hur myndigheterna hanterar ens ärende eller krav på att få ett svar på sin fråga från medborgarnas sida ska bedömas som ”tidiga tecken på rättshaverism”, enligt Carlander. Dessa ska bemötas genom att man ”bromsar” kontakten och i praktiken kringgår offentlighetsprincipen för att göra det så besvärligt som möjligt för personen att få information om sitt ärende. För att uppnå detta utan att bryta de få formella krav som finns ger Carlander en detaljerad vägkarta i sin presentation. Vidare heter det att man ska ha ett bra samarbete med myndighetens jurist och säkerhetsansvarig för att stoppa en ”rättshaverist”.

Carlander meddelar även att en ”rättshaverist” kan kännas igen genom att den ställer krav på tjänstemän och ”sällan väcker sympatier” hos myndigheter. Samtidigt låter han vara osagt hur mycket sympati hos tjänstemän medborgare behöver väcka för att inte klassas som rättshaverister.

Men även om man är korrekt kan det ändå bli en rättshaverist tjänstemännen har att göra med, varnar Carlander, – om man använder ”saklig, akademisk och juridisk ton.” I det fallet kan man uppfattas som ett hot av tjänstemän om man ställer för många frågor eller avslöjar tjänstemannens inkompetens. Då kan man känna sig utsatt för ett ”förhör” av rättshaveristen, enligt Carlander:

Rättshaverism att kritisera Folkhälsomyndigheten

En annan form av rättshaverism är att kritisera Folkhälsomyndigheten under coronapandemin, får konferensdeltagarna veta.

– Det har kommit ett nytt begrepp under covid-19: Kompetensinducerad rättshaverism, berättar Jakob Carlander under sitt tal och fortsätter:

– Det är dessa virologer, medicinare, professorer som kastar sig över varandra, kritiserar varandra och Folkhälsomyndigheten i hätska ord.

I en frågestund med konferensens moderator Caspar Almalander från Sveriges kommuner och regioner (SKR) knyts därefter rättshaverism till ”populism, polarisering och fejkade nyheter”.

Caspar Almalander och Jakob Carlander under Registrator 2021. Foto: Skärmdump

”Skapa en tröghet”

Så hur ska då en registrator på en svensk myndighet agera mot populister, rättshaverister och Tegnellkritiker? Med ”svalkande likgiltighet”, lyder rådet. Som registrator ska man inte vara för trevlig, menar Jakob Carlander.

– Nej, det är att bjuda på lite för mycket av dig själv, säger han.

Dessutom uppmanas myndighetsanställda att undvika att bli arga, men att skapa ”en tröghet i kontakten”.

– Även om serviceskyldigheten är långtgående är den inte obegränsad, heter det.

– Minska ned ditt svarande till den andra personen, säger Jakob Carlander.

Faksimil

När Samnytt ringer upp Jakob Carlander vill han inte svara på några frågor så snart han får veta vilken tidning det är som ringer.

– Jag har tyvärr inte tillfälle att prata nu, så jag avslutar samtalet. Hej då, säger han och lägger på luren.

LÄS MER: VIDEOBEVIS – Myndighetspersonal tränas i medborgarförakt

Gillade du det här avslöjandet?

Donera då en slant till tidningen. Utan ditt stöd kan vi inte fortsätta att granska etablissemanget.

Du kan swisha 123 083 3350, fylla i formuläret nedan eller klicka här för övriga alternativ.