Samhall får varje år 4,5 miljarder kronor i statsbidrag – så kallad merkostnadsersättning. Samtidigt satsar det statligt ägda företaget på att köpa in nya förmånsbilar åt cheferna.
– Rent ekonomiskt är det osmart att ha en gammal bil, säger Samhalls marknadsdirektör Mats Eliasson till Samnytt.

Vad sägs om en ny Volvo XC60, en Audi A1 Sportback eller en Audi A4 Avant? Samhall har köpt in nya bilar för åtskilliga miljoner de senaste åren. En genomgång av en del av Samhalls bilflotta i Stockholm, som Samnytt gjort, visar att mer än varannat fordon är mindre än fyra år gammalt.

Inte minst är det nya personbilar som det statliga företaget satsar på. Företagets arbetsfordon, de som är registrerade som lastbilar eller motorredskap, är generellt sett några år äldre.

Målet: Nyare än tre år

Marknadsdirektör Mats Eliasson förklarar för Samnytt att Samhall har som strategi att ha så nya bilar som möjligt.

– Rent ekonomiskt är det osmart att ha en gammal bil. Vi leasar bilar på tre år. Sedan skriver man av ett värde på bilen som motsvarar ett restvärde som den beräknas ha efter tre år. Det är mer av en ekonomisk princip, säger han och fortsätter:

– Rent hållbarhetsmässigt är de flesta bilar bättre idag. Vi vill slippa förstöra miljön. Det är viktigt för oss att byta mot nyare bilar på grund av de hållbarhetsmål vi har, alltså miljömålen. Vi kommer av det skälet gå mer och mer mot bilar som släpper ut mindre koldioxid, som elbilar och hybrider.

Målet, berättar han, är att helst ha bilar som är yngre än tre år.

– Under tre år vill vi byta ut så många som möjligt, säger Eliasson.

Tjänste- och förmånsbilar

Mats Eliasson berättar att flera av de personbilar som Samhall köper in används som tjänste- eller förmånsbilar.

– En förmånsbil är en bil som är kopplad till din befattning, säger han.

Har du förmånsbil?

– Jag har en förmånsbil.

Vad kör du för bil?

– En XC60.

”Sticker ut”

Det finns de som är kritiska till att ett statligt företag, som får 4,5 miljarder kronor i skattebidrag varje år, köper in sådana bilar till sina chefer.

– Just valet av fordonstyp, en lyxutrustad SUV, sticker ut, säger en tipsare till Samnytt.

– Det påminner om SIDA-folk som åker till ”skithålsländer” och skumpar runt i lyxbilar.

Samhall har inte svarat på hur många och vilka typer av bilar som används som tjänste- och förmånsbilar.

Vet du mer om korruptionen på Samhall?

Kontakta oss på [email protected]

Du kan välja att vara anonym. Vi garanterar källskydd för uppgiftslämnare