Klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) har kört bensinbil de senaste 14 åren, trots att han bor i kollektivtrafiktäta Stockholm och är en av de ivrigaste motståndarna mot bilar som drivs med fossila bränslen.

Nej, elbil är inget för Sveriges klimatminister. Åtminstone inte privat. Istället har Per Bolund (MP) de senaste 14 åren haft en bensindriven kombibil – en Ford DA3 Focus.

Enligt uppgifter från Transportstyrelsens vägtrafikregister, som Samnytt tagit del av, köpte Bolund bilen när den var ny 2007. Han ägde den sedan ända fram till förra månaden, alltså oktober, då han sålde den vidare till en 77-årig kvinna bosatt i centrala Stockholm.

Samnytt har pratat med den 77-åriga kvinnan, som inte vill kommentera bilaffären.

Faksimil

Enligt testcykeln NEDC drar Bolunds Ford 0,7 liter milen vid blandad körning, och 0,95 vid stadskörning. Den släpper ut över två kilogram koldioxid per mil vid stadskörning.

Faksimil

Kör bil – trots att han bor i Stockholm

Per Bolund köpte bensinbilen i maj 2007, trots att han sedan hösten 2003 bor i ett villaområde i södra Stockholm med god tillgång till bussar och närhet till annan kollektivtrafik som pendeltåg och tunnelbana. Närmaste busshållplats ligger endast tre minuters promenad från bostaden.

In till riksdagshuset, som var Bolunds arbetsplats när han köpte bilen, tar det bara 30 minuter att åka kollektivt – från dörr till dörr.

Klimatministerns gråa kombibil har till och med fångats på bild i Google Street View, parkerad på uppfarten utanför statsrådets villa.

Foto: Google Street View

Sedan han sålde bilen förra månaden har Bolund inte skaffat någon ny bil. Det är oklart om han tänkt köpa en ny.

Får inte köras i miljözon

Miljöpartiet har i nästan fem års tid drivit frågan om att Stockholm och andra svenska städer ska införa så kallade miljözoner. Från 1 januari 2020 lyckades MP till slut driva igenom införandet av tre typer av miljözoner i Sverige, där den striktaste, klass 2, gäller för Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.

Samtidigt som Per Bolund ställt tuffa miljökrav på Stockholms bilägare, har hans egen Ford Focus varit för gammal och tillhör en miljöklassning som inte får köras i miljözon klass 2. Den släpper helt enkelt ut för mycket miljöfarliga avgaser.

Vill förbjuda fossila drivmedel

Miljöpartiet har sedan länge drivit igenom höjda drivmedelspriser och kräver att nyförsäljning av fossildrivna bilar totalförbjuds senast år 2025.

– Nu är det klimatnödläge på riktigt, kommenterade Per Bolunds språkrörskollega Märta Stenevi partiets förbudskrav så sent som i somras.

Miljöpartiet har även uppmanat folk att åka kollektivt eller skaffa elbil istället för att köra bensin- eller dieselbil.

Samnytt söker Per Bolund.

LÄS ÄVEN: Bönder tågar mot Stockholm i protest mot bränslepriset: ”Lantbruket riskerar slås ut”