Foto: Wikipedia. Infällt: Faksimil Twitter

#BackaHultqvist-kampanjen spred falska bilder – kopplas till anklagelser om trollfabriken

740 Shares

Nya uppgifter i skandalen kring Socialdemokraterna. ”Trollfabriken” har varit igång åtminstone sedan i somras.

Skandalen kring en misstänkt trollfabrik hos Socialdemokraterna växer. Samhällsnytt kan idag avslöja att bilden riktad mot SD inte var första gången som Socialdemokraternas tjänsteman Ayan Jamil spred falska bilder som en del av riktade påverkanskampanjer.

LÄS MER: Misstänkt trollfabrik hos Socialdemokraterna avslöjad

I juli 2017 spred han ett falskt foto på KD:s partiledare Ebba Busch Tor som håller i en bild av försvarsministern Hultqvist med uppmaningen Backa Hultqvist. Tilltaget var en del av en kampanj med hashtaggen #BackaHultqvist startad av SSU för att påverka alliansledarna att inte väcka misstroendeförklaring mot försvarsministern – som underlåtit att informera Stefan Löfven om allvarliga säkerhetsbrister på Transportstyrelsen. Ebba Busch Tor var den partiledare inom Alliansen som hårdast drev kravet på Hultqvists avgång – vilket kan vara anledningen till att hon valdes ut för bilden.

Enligt tidsstämpel på Twitter verkar bilden ha dykt upp först på ett Twitter-konto tillhörande Linus Samuelsson, politisk sakkunnig hos Socialdemokraterna åt finansminister Magdalena Andersson:

Därifrån spreds bilden av flera ledande tjänstemän hos Socialdemokraterna – däribland en annan politisk sakkunnig åt utbildningsministern, Erik Pedersen, politisk sakkunnig hos Regeringskansliet, Joel Stade, samt Peter Skeppström, politisk sakkunnig på Statsrådsberedningen och dåvarande pressekreterare åt civilministern Ardalan Shekarabi. Propagandabilden spreds även av lägre tjänstemän – som digital kommunikatör på Socialdemokraternas partikansli, Klara Linder, och omvärldsanalytiker Ayan Jamil.

När Samhällsnytt når Linus Samuelsson på telefon med frågan varifrån han fick den falska bilden verkar han förstå vilken bild frågan handlar om och svarar kort:

– Ingen aning! och lägger på luren direkt efter.

Vi har inte lyckats nå honom sedan dess trots upprepade försök. Samuelsson har valt att inte heller svara på våra sms.

”Vi har en digital producent som gör bilderna”

Samhällsnytt har även varit i kontakt med Klara Linder, som arbetar som digital kommunikatör på S-kansliet sedan oktober 2016. När vi förklarar vårt ärende på telefon ställer hon en preciserande fråga. När hon förstår vad vår frågeställning handlar om säger hon plötsligt att hon ska in på ett möte och lägger på luren. Vi når inte heller Ayan Jamil, trots upprepade försök.

I en intervju för branschtidningen Resume i oktober 2015 är han dock öppen med att Socialdemokraterna satsar stort på opinionsbildning med hjälp av meme – bilder och bildmotage med ett budskap. I artikeln anges att Socialdemokraterna ”prövade ett nytt grepp” på sociala medier för att ”skapa engagemang”. Det nya greppet bestod i att använda en bild på en bebis som jublar över regeringens beslut om ett nytt bidrag:

Ayan Jamil intervjuas i egenskap av ansvarig för sociala medier hos Socialdemokraterna och – underförstått – även som ansvarig för ”meme”-kampanjer. På tidningens fråga om hur Socialdemokraterna hade skapat bilden svarade han så här:

– Vi har en digital producent som gör bilderna. Vi ville få spridning på att det här beslutet är taget och få ut det till så många som möjligt. Den här typen av grejer brukar kunna spridas.

Samhällsnytt har sökt Socialdemokraterna upprepade gånger med en fråga om vilken producent som gör bilderna i nuläget. Den enda person som har varit tillgänglig på kansliet var pressekreterare Martin Rynosson, som svarade så här på frågan:

– Jag tror att du har redan varit i kontakt med oss så jag får hänvisa till de samtalen. Hej då!

En politisk reaktion från KD inte utesluts

Kampanjen #BackaHultqvist blev en succé i den mening att Alliansen backade från sina planer på en misstroendeförklaring – detta trots att två andra ministrar som också kände till säkerhetsbristerna på Transportstyrelsen fick avgå på samma grund.

Tilltaget med den falska bilden på Ebba Busch Tor som spreds i juli blev hårt kritiserad vid denna tid. När Samhällsnytt når Kristdemokraternas kommunikationschef Mia Videll och ber henne att kommentera misstankarna om att KD:s partiledare hade blivit en måltavla för en organiserad trollfabrik på Socialdemokraternas partikansli, svarar hon så här:

– Ska jag kommentera det, behöver jag veta lite mer om detta, men generellt är det aldrig bra när man framför kritik mot andra partier med gömda identiteter, utan vi vill ha en rak öppen politisk debatt, där man har öppna identiteter så klart.

Vilken politisk reaktion kan det bli från Kristdemokraterna om det visar sig att anklagelserna stämmer och att Socialdemokraterna drev en trollfabrik?

Mia Videll ber att få återkomma på mejl med ett svar på den frågan efter att hon tittat närmare på ärendet.

740 Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.