Bahnhof-reklam fälldes för objektifiering av kvinna – frias vid omvända könsroller

330 Shares

Förra hösten fälldes internetleverantören Bahnhof för en annons som Reklamombudsmannen ansåg framställde kvinnan som ett sexobjekt. När bredbandsjätten vänder på reklamen och utformar en ny annons med ombytta könsroller frias de för sexism, rapporterar medietidningen Resumé.

Det var i april förra året som Bahnhof publicerade en jobbannons i sociala medier som byggde på den mycket populära skämtbilden ’distracted boyfriend’. Annonsen bröt igenom bruset på internet och blev mycket uppmärksammad. Den resulterade även i flera anmälningar till Reklamombudsmannen (RO).

LÄS ÄVEN: Populär skämtbild är ”sexistisk” menar Reklamombudsmannen

I augusti fällde RO internetleverantören för könsdiskriminering. Nämnden motiverade sitt beslut med att kvinnan som är klädd i rött framställs som ett sexobjekt.

Ombytta könsroller
Bahnhof svarade RO att de saknar en modern syn på kön och marknadsföring. I slutet av februari i år fortsatte internetleverantören kampanjen men vände på bilden genom ombytta könsroller. Den nya versionen av annonsen blev också anmäld för att vara könsdiskriminerande. Men nu har RO slagit fast att männen inte framställs som sexobjekt.

”RO är tankepoliser”
Bahnhofs verkställande direktör Jon Karlung är kritisk mot Reklamombudsmannen som han menar uppvisar inkonsekvens.

– RO är en självutnämnd tankepolis. Det är så klart kul att annonsen blev friad, men beslutet har ett löjets skimmer över sig sett till annonsen som blev fälld förra hösten, säger Karlung till Resumé.

”Ingen framställdes som sexobjekt”
När RO konfronteras av Resumé slår de fast att annonserna skiljer sig från varandra. Enligt Elisabeth Trotzig hos RO kan man inte jämföra bilderna eftersom de är helt olika och därför kan inte bedömningen bli likadan.

– Varje annonsenhet bedöms för sig och i det här fallet gjordes bedömningen att ingen i annonsen framställdes som sexobjekt. Inte heller handlade det om en stereotyp könsroll, säger Trotzig.

”Utomordentlig löjlig organisation”
I sociala medier har flera personer reagerat på nyheten. En av dem är samhällsdebattören Thomas Gür som kallar Reklamombudsmannen för en ”utomordentlig löjlig organisation”.

Medhåll. Reklamombudsmannen RO är en utomordentlig löjlig organisation. -/-”– RO är en självutnämnd tankepolis. Det…

Posted by Thomas Gür on Friday, August 9, 2019

LÄS ÄVEN: Bahnhof nobbar Reklamombudsmannen: ”Ni har tappat all kredibilitet”

330 Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.