Svenska bilhandlare och leasingbolag hamnar i kläm när elbilspriserna dumpas. Den varningen kommer från Niels Jörgen Larsen på Danske Finans.

Då Tesla och billig kinesisk import dumpar priserna på elbilsmarknaden står handlarna kvar med ett restvärde som inte längre är relevant på eftermarknaden och bilarna säljs med förlust. Anledningen är att kostnaden för privat- och operationell företagsleasing baseras på ett förbestämt restvärde efter leasingperioden.

– Det är en tickande bomb som troligen kommer leda till stora förluster för bilhandlarna och de leasingbolag som erbjuder operationell leasing till företag. Framförallt bilhandlare som har stor exponering relativt till deras egenkapital kan få allvarliga problem. De första handlarna har redan gått i konkurs. Jag tror vi kommer se fortsatt konsolidering på marknaden i Sverige kommande år, säger Niels Jörgen Larsen på Danske Finans.

LÄS ÄVEN: Elbil säljer för dåligt – görs om till bensinbil

Bakgrunden till situationen är en kraftig utbyggd produktionskapacitet i Kina och stora lager av osålda elbilar som sätter press på priserna globalt. Samtidigt var Tesla tidiga med att sänka priserna och övriga biltillverkare har gett upp försöken att hålla emot och sänker nu sina priser.

Ytterligare faktorer som spelar in är att nya kinesiska märken introduceras på den europeiska marknaden när privatkonsumtionen i Kina viker, detta innebär i sin tur att prissänkningarna gör att alla som i dag äger elbilar får en snabbare värdeminskning än förväntat.