Om bilens batteri skadas vid ett lyft kan det leda till kortslutning, vilket oftast slutar i en så kallad termisk rusning. Värmen stiger då med flera tusen grader på bara några få sekunder. Livsfarliga gaser utvecklas vid branden, bland annat väteflourid, som kan tränga sig igenom huden. Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) går därför ut med varning inför vinterns hjulskifte.

Om elbilar lyts på fel sätt kan bilens batteri skadas. Detta leder i sin tur till att bilen plötsligt kan börja brinna, något som inte behöver ske när skadan uppstår utan långt senare och utan förvarning med livsfara för förare och passagerare.

– Det är ett helt nytt fenomen som dykt upp och ökar i takt med att allt fler skaffar elbilar, säger SFVF:s ordförande Bo Ericsson för SR.

LÄS ÄVEN: Ny skatt för bilägare ska ge klirr i statskassan när hårdbeskattade fossila bränslen fasas ut

”Överhängande risk”

Något många elbilsägare missar är att det är extra noga med att bilarna lyfts på rätt sätt vid däckbyte, då i stort sett hela bottenplattan är ett batteri. Vid skiftet till sommardäck i våras rapporterades incidenter där batteriskador uppstått vid felaktiga lyft.

Vid ett tillfälle lyfte däckverkstan direkt i batteriet och tryckte därmed sönder hela batterilådan, berättar Ericsson. Skador på batteriet leder inte nödvändigtvis till att bilen omedelbart fattar eld. En kortslutning kan uppstå när som helst om batteriet skadats.

– Det finns en överhängande risk att man får en kortslutning i batteriet. Som längst, som vi varit med om, har en kortslutning lett till en bilbrand tre veckor senare, berättar han.

Ericsson säger att som bilägare är det lätt att man missar att koppla samman kortslutningen med däckbytet när så lång tid passerat. Han rekommenderar att elbilsägare vänder sig till firmor som är särskilt utbildade i att skifta hjul på elbilar. Det är oklart om sådana finns överallt i landet.

LÄS ÄVEN: Nya elbussar har sämre svängradie – klarar inte rondell