Den nya lagen som påstås ska ge tullen utökade möjligheter att stoppa stöldgods från att föras ut ur Sverige på löpande band sågas av branschen. ”Så länge tullen inte kan ingripa är det en öppen dörr till Sverige”, säger Ulf Svensson, teknisk samordnare på Bil Sweden.

Då Sverige av internationella ligor ses som ett smörgåsbord där man kan härja och ta för sig utan någon större risk för att åka fast, och dessutom föra ut stöldgodset ur landet utan problem, innebär det att fordon, byggmaterial och arbetsmaskiner för miljardbelopp försvinner varje år.

I höstas kom Finansdepartementet efter långvariga påtryckningar till slut med ett lagsförlag som ska från och med juli 2021 ge tullen utökade befogenheter att stoppa utförseln av stöldgods. Men tittar man på vad det egentligen betyder innebär det ingen större skillnad, menar besvikna branschföreträdare.

”En tulltjänsteman ska i samband med en tullkontroll kunna ingripa vid misstanke om brott som Tullverket i dag inte har självständig befogenhet att ingripa mot”, lyder förslaget i promemorian.

Mats Galvenius, vd på Larmtjänst, är inte imponerad.

– Man har begränsat det till att tullen får befogenhet att beslagta stöldgods som man hittar i ordinarie tullkontroll. Men de ordinarie tullkontrollerna görs i stort sett i dag bara på inkommande gods. Det innebär att man bara kommer att stoppa stöldgods som är på väg in i landet och inte på väg ut, säger Mats Galvenius till fPlus.

Smugglingsbrott

I ett gemensamt utspel med flera branschorganisationer som Byggföretagen, Bil Sweden och Svensk Handel, skriver man att det hade gett mer effekt att göra utförsel av stöldgods till ett smugglingsbrott.

– Hade stöldgods räknats som smugglingsbrott hade tullen fått fulla befogenheter att göra stickprov, gripa och beslagta stöldgodset. Men med det här förslaget har tulltjänstemännen fortfarande mycket begränsade befogenheter. Det enda som är straffbart i dag är stöld och häleri, men det är inte olagligt att föra ut gods över gränserna, säger Mats Galvenius.

Forna sovjetstater

Enligt Galvenius började det hela med att Sverige öppnade gränserna mot de forna sovjetländerna och betraktas nu av kriminella som ett smörgåsbord.

– Det beror dels på att vi har mycket gods med stort värde, som fina bilar och båtmotorer. Vi har också ett bra transportnätverk och en etablerad logistikkedja som gör det möjligt att enklare köra ut godsen. Dessutom har vi betydligt mildare straff. Det finns kriminologer som säger att strängare straff inte leder till minskade brott. Men i det här fallet tror vi att det skulle göra skillnad. Om vi tillät ingripanden från tullen skulle det genast bli extremt kostsamt för ligorna, säger han.

Även från bilbranschen sågas regeringens förslag.

– Bilbranschen har stora bekymmer med de här stölderna. Så länge tullen inte kan ingripa är det en öppen dörr till Sverige, säger Ulf Svensson, teknisk samordnare på Bil Sweden.