Foto: Max Pixel/Faksimil Facebook

Chang Frick gav högt betyg till Rysslands demokrati – i direktsändning i rysk propagandakanal

Hade kontakt med rysk underrättelsetjänst. ”Ibland lyckas man om man är ihärdig”

Alternativjournalisten Chang Frick har gjort sig ett namn genom att göra ett stort reportage om dåvarande SD-politikern Pavel Gamovs resa till Ryssland för att bevaka ett val – ett reportage som fick Gamov att lämna partiet. Frick hävdar att han följt Gamov till Ryssland i egenskap av journalist vilket han varit öppen med. I slutet av december i en ledarartikel i Expressen ställdes det dock frågetecken kring Fricks resa till Ryssland, dess finansiering och det egentliga syftet med Chang Fricks Rysslandsjournalistik.

Legitimerade valet i Ryssland som utländsk journalist – för miljoner ryska tv-tittare

Idag kan Samhällsnytt avslöja att, kort efter att artikeln om Gamov publicerats på svenska, uppträdde Chang Frick på bästa sändningstid i ryska propagandakanalen NTV där han i direktsändning gav ett högt betyg till det ryska valsystemet.

”Jag var själv i Moskva då (under valet – anm.)  och vet exakt att det fanns ingenting att anmärka på: allting var väldigt professionellt. Och från den ryska sidan gjordes allt för att göra valet transparent.” sade Frick då till programledarna.

Ryska staten tog under våldsamma former över NTV år 2001 genom sitt bolag Gazprom som i nuläget äger tv-kanalen. Den räknas som den tredje största tv-kanalen i Ryssland med cirka 14 miljoner tv-tittare dagligen, enligt uppgifter från mätinstitutet Mediascope. Flera internationella bedömare och experter betecknar kanalen som propagandistisk.

Frick bjöds in att lämna sin kommentar i tv-kanalens nyhetsprogram som heter ”Itogi dnja” på ryska (Dagens summering – i svensk översättning). Programmet sänds på vardagskvällar och syftar till att ge en avslutande kommentar till dagens nyhetshändelser.

I programmet presenteras Chang Frick som en journalist från Sverige. Utan någon ledande fråga från nyhetsankarna övergår han från att stämpla Gamov som klandervärd till att hylla Rysslands valsystem. Han menade att Ryssland gjorde rätt när man inte gav sig för Gamovs ”utpressning”.  Inslaget kan ses i sin helhet på ryska på följande länk.

”Det är normalt att uttrycka sig i svepande termer”

När Samhällsnytt når Frick för en kommentar angående hans uppträdande i rysk tv menar han att ryska journalister följer hans sajt på svenska och att det var därför NTV hade kontaktat just honom:

– Det finns väl inget i mejlet per se som pekar direkt på min artikel, däremot är det uppenbart av kontexten att det är den han (den ryska journalisten – anm.) syftar på. När jag ringer upp honom framgår det att det mycket riktigt är Pavel Gamov-storyn han vill prata om, vilket jag redan begrep från mejlet.

Däremot vill Frick inte låta oss ta del av mejlet för att kontrollera hans påstående.

Så väl renommerade internationella organisationer och bedömare som oppositionen i Ryssland har stämplat det ryska valet som präglat av utbrett fusk och stora brister när det gäller just transparens. Trots detta uttrycker sig Frick svepande om hela valsystemet. Samhällsnytt har ställt honom en fråga om detta:

– Ja, det är normalt att uttrycka sig i svepande termer när man sammanfattar sitt intryck av något. Programmets längd är på några minuter, då går det inte vara specifik med smådetaljer då tiden inte tillåter det.

”Lojala utländska valobservatörer är mycket viktigt för Putin”

Samhällsnytt har pratat med en rysk oppositionell aktivist och politisk flykting som numera är bosatt i Tyskland, Aleksej Kozlov.

– Lojala utländska valobservatörer är mycket viktigt för Putins regim. Man har börjat skapa och finansiera dessa strukturer för länge sedan, men de har fått en särskilt viktig roll efter annekteringen av Krim. Och det är ju inte bara i NTV de ger sina kommentarer utan de skriver aktivt rapporter och ger kommentarer till europeiska medier.

Hur påverkar en sådan verksamhet den politiska oppositionen i Ryssland?

– Negativt. Bland annat eftersom verkliga fall av valfusk börjar ifrågasättas, regimen förklaras mer ”demokratisk”.

Kort efter sin valbevakningsresa till Ryssland publicerade Frick en krönika på sin sajt. I krönikan menar han att det svenska valsystemet har mycket att lära av Ryssland samt ställer en retorisk fråga om ryska valobservatörer bör bjudas in till Sverige för att bevaka svenska val.

Fick information från ryska underrättelsetjänsten – vill inte förklara

Men historien om Chang Fricks kontakter med Ryssland slutar inte där. En PLUS-artikel om terroristen Akilovs medhjälpare från 8 februari bygger i sina centrala delar på uppgifter från rysk underrättelsetjänst. En källa inom underrättelsetjänsten i Ryssland gick till så stora risker som att ta en bild på skärmdump från underrättelsetjänstens egna databaser för att förse Frick med informationen:

”Den bild Nyheter Idag nu kan publicera av Mukhazhirov är fotograferad på en datorskärm inifrån rysk underättelsetjänst.” står det att läsa i artikeln.

Chang Frick vägrar att berätta för Samhällsnytt hur han fick kontakt med källan:

– Jag kan inte svara på den frågan då det skulle röja min källa. Som ett generellt svar fick jag kontakt med källan när jag grävde i omständigheter runt Akilov. Precis som Svenska Dagbladet kontaktade jag ryska myndigheter för att få ut information.

Jag har ju jobbat som journalist i Ryssland och jag vet att det är svårt att få kommentar även från officiella personer – för att inte tala om en hemlig källa direkt från underrättelsetjänsten. Hur lyckades du?

– Ibland lyckas man om man är ihärdig.

I vanliga fall är ju ryska myndigheter extremt misstänksamma mot utländska journalister…

– Jo, de är misstänksamma mot mig också – minst sagt.

Du förklarar inte hur du var ihärdig. Att bara mejla och vänta på svar funkar inte ju…

– Nej, exakt hur jag jobbar med hemliga källor håller jag för mig själv. Det enda jag kan säga är att det var ihärdigt arbete och en gnutta tur, får jag kanske lägga till.

Hade du några betänkligheter kring att kabla ut uppgifter som kommer direkt från ryska underrättelsetjänster?

– Det beror på vad det är för uppgifter. I det här fallet handlade det om terroristen Akilovs medhjälpare, vilket har ett uppenbart allmänintresse. De uppgifterna går inte att få, så vitt jag förstår, från annat håll än rysk underrättelsetjänst.

Siktar på att bli inbjuden till presidentvalet i mars

I sin artikel om Gamov är Frick öppen med sin önskan att bli inbjuden till presidentvalet i Ryssland som äger rum den 18 mars i år.  Enligt Aleksej Kozlov kommer över 150 utländska valobservatörer att bjudas in för presidentvalet:

– Många av dem är parlamentsledamöter och representanter av politiska partier lojala till Kreml.

I nuläget säger Chang Frick till Samhällsnytt att han inte fått någon inbjudan till att bevaka valet än.

Vad anser du om den kritik mot valet i Ryssland som framförs av oppositionella aktivister och internationella organisationer?

– Jag har inte detaljkoll på kritiken från oppositionella, men av princip är jag för att granska allt som en stat har för sig, inklusive val. Det är tyvärr vanligt att det småfuskas och skarvas lite här och var, även vad gäller val. Då är det viktigt att människor förhåller sig kritiska och rapporterar vad de funnit.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.