Laddningsnätverket Ionity, som är ett samarbete mellan BMW, Mercedes, Ford, Audi, Porsche och Volkswagen, har gått ut med en ny prisstruktur för Europa med en rörlig kWh-taxa. Denna betyder att en elbil kommer kosta mer än 20 kronor per mil enbart i elförbrukning.

Enligt den nya prislistan kommer varje kilowattimme att kosta 8,70 kronor i Sverige. Detta innebär att ett fulladdat batteri kan kosta upp till 700 kronor och att elbilen då kommer kosta över 20 kronor milen vid motorvägskörning.

Som jämförelse tar konkurrenten Tesla efter prishöjningen i fjol 2,56 kronor per kilowattimme.

– Det har alltid varit Ionitys:s mål att bygga ett enhetligt och sammanhängande nätverk för att göra sömlös, snabb hastighet, långdistans elektrisk rörlighet över hela Europa till verklighet. Förse kunder med enastående servicenivåer är nyckeln till vår verksamhet. När det gäller den snabba utvecklingen av elektronisk mobilitet för vårt nya prissättningssystem erbjuder den en livskraftig och transparent prisstruktur i Europa. Våra kunder har friheten att välja det lämpligaste schemat som finns tillgängligt, säger Ionitys vd Michael Hajesch i ett uttalande.

Enligt Bytbil.com har många svenska elbilsägare reagerat negativt och nu lovat att lämna Ionity för att antingen ladda hemma eller hitta andra lösningar.

De nya priserna träder i kraft den 31 januari.