Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF) varnar för att däckbyte på Teslas bilar lätt kan bli en dyr historia. Om batteripaketet skadas kan bilen brinna upp. Är verkstaden oförsäkrad eller mörkar felet är risken stor att bilägaren själv får stå för notan.

SFVF rapporterar om ett fall i Norge där en däckverkstad lyft en Tesla på fel sätt vilket resulterade i att domkraften gick rakt in i bilens batteri. Skadan blev så kraftig att verkstadens försäkringsbolag tvingades lösa in bilen, till en kostnad av 865 000 kronor.

– Jag blir skärrad när jag får höra sådana här historier. Om bilägaren använder sig av ett ”företag” som inte har en försäkring, vilket är högst troligt om skifteskostnaden är onormalt låg, och batteriet skadas, vad gäller då? Om det leder till att bilen måste lösas in, vem ska då betala, undrar Bo Ericsson, vd för SFVF, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Elbilstest avslöjar: milkostnaden ligger på upp till 20 kronor per mil

Stor risk för bilägaren

Bilägaren kan kräva att den som skiftat hjulen ska betala men frågan är hur många oförsäkrade verkstäder som har råd med det. Då många som sysslar med däckbytesservice endast opererar säsongsmässigt på parkeringsplatser och köpcenter kan det vara svårt att få ut någon ersättning. Risken är då stor att det blir bilägaren själv som i slutänden tvingas stå för kostnaden.

I de fall som hittills rapporterats har verkstäderna lyckligtvis varit försäkrade. De har dock inte agerat fackmässigt enligt Konsumenttjänstlagen (1985:716), uppger Ulf Stefansson som är jurist på SFVF. Att agera fackmässigt innebär bland annat att använda rätt verktyg och vara påläst om hur den specifika bilen ska lyftas.

LÄS ÄVEN: ELBILSCHOCKEN: Litet hål i kaross kostar 350 000 kronor att reparera