Enligt den politiska vänstern bör vi alla köra elbilar men långt ifrån alla är övertygade om dess förträfflighet. Det finns också stora frågetecken kring tekniken och andrahandsvärdet. Ofta är det miljön det hänvisas till i marknadsföringen, men enligt en ny undersökning är miljön långt ifrån det enda skälet till att man köper en elbil.

Robin Herbert beskriver sig själv som hållbarhetsforskaren som blev företags­ekonom. Nyligen disputerade han vid Umeå universitet och i sin avhandling har han undersökt orsakerna till att svenskar köper elbilar och hur marknadsföringen av fordonen kan förbättras – saker som han menar i förlängningen kan bidra till minskade utsläpp från transportsektorn.

LÄS ÄVEN: Därför kommer din elbil vara värdelös till 2030

Han genomförde två enkäter, en bland personer som äger elbil privat och en bland kommunanställda som kör elbil i jobbet. Här visade det sig att de som kör elbil på jobbet har en större chans att få ett privat intresse för elbilar.

Något som förvånade var det stora antalet som inte är speciellt intresserade av miljöfrågor – omkring 25 procent i både grupperna. Bland de som kör elbil privat kunde saker som intresse för ny teknik och design rankas högre.

Foto: Grassbag, CC BY-SA 4.0

Fokus på företag

Av detta drar Robin Herbert slutsatsen att elbilsproducenter i alla länder bör sälja hårdare mot företag och organisationer där en enda kund kan innebära stora volymer. Det kan också innebära att anställda som kör bilarna kan bli motiverade att köpa elbil privat.

Samtidigt påpekar han att det är viktigt att segmentera kundgrupper då miljöfrågan inte engagerar alla.

– Där gäller det att hitta andra försäljnings­argument kring låg driftskostnad, ny teknologi, design och liknande, säger han till Universitetsläraren.

LÄS ÄVEN: Professor i blåsväder – var för ärlig om elbilars miljöpåverkan