Höjda priser och inflation får svenskarna att hålla allt hårdare i plånböckerna. I vissa branscher är det extra tydligt att kärvare tider är här med en minskad efterfrågan.

Enligt Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI), finns ännu inga säkra data på hur vi ändrat vår konsumtion, men det finns kända mönster.

– Historiskt gynnas lågprishandeln av lågkonjunktur, säger han till Tidningen Näringslivet.

Ett minskat sparande och lån till renoveringar som skjuts upp kan bli några av konsekvenserna tror han.

Bilar

När det gäller bilar sänkte Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, sin prognos för nya bilar under måndagen.

– Det finns en stor oro för ökade priser och folk håller i sina plånböcker. Men samtidigt så är vi så beroende av våra fordon, säger han.

Elektronik

I elektronikbranschen märker man redan av att det köps mindre av vissa varor som tv-apparater. Spelkonsolerna säljs dock ännu i samma utsträckning. Även mobiltelefoner går fortfarande bra.

– Om gemene man får ökade kostnader för energi och drivmedel så håller man hårdare i plånboken, säger Pernilla Enebrink, vd för branschorganisationen Elektronikbranschen.

Krogen

Uteliv och krogbesök kan bli sådant många väljer bort i ett kärvare läge medan man satsar lika mycket på semestern.

Thomas Jakobsson, chefekonom på Visita, besöksnäringens branschorganisation, är bekymrad.

– Vi kläms i en rävsax. Inköpspriserna blir betydligt högre och pressar marginalerna och lönsamheten, samtidigt som hushållens konsumtionsutrymme minskar. Det ser inte alls positivt ut, säger han.

Frisyren

Staffan Westman, vd på Frisörföretagarna, ser dock positivt på situationen. Efter två år med pandemi tror han att vi kommer att prioritera att gå och klippa och färga oss.

– Frisörerna har haft en tuff period, särskilt i januari i år. Men nu har kunderna återkommit.

Även hos klädhandeln ser man en återhämtning.

Har den ekonomiska situationen fått dig att hålla hårdare i plånboken?