Problemet ska vara att filmen för tydligt anspelar på Sverigedemokraterna. Upphovsmakaren Felix Herngren är kritisk.

Inför valet lanserade DN nyligen en kampanj för fakta som ”belyser ämnen som filterbubblor och bristande källkritik”.

Totalt gjordes fem reklamfilmer varav en nu alltså stoppas från att visas i TV4.

I filmen nämns 400 000 euro och anses anspela på en felräkning den numera avhoppade SD-riksdagsledamoten Margareta Larsson gjorde 2011.

– Det är inte okej att anspela på eller härleda till enskilda politiska partier för andra annonsörer under den valperiod som vi har särskilda riktlinjer kring, säger Magnus Törnblom, press och kommunikationschef på TV4 till Dagens Nyheter.

Filmerna görs av produktionsbolaget FLX med regissören Felix Herngren i spetsen.

– Jag tycker att man i alla sammanhang ska kunna referera till vad en offentlig politisk person har sagt i riksdagen. Jag begriper inte att det skulle kunna vara känsligt, säger han till tidningen.