Under det senaste halvåret har mer än 200 butiker och restauranger som tidigare inte accepterat kontanter som betalning gjort en helomvändning. Enligt Anders Sydborg, initiativtagare till en Facebookgrupp som protesterar mot kontantfria affärsrörelser, kan konsumentpåverkan ligga bakom.

Sedan Sydborg skapade Facebookgruppen ”Bojkotta kontantfria affärer och restauranger” i september 2020 har den vuxit snabbt och har i dag nästan 150 000 medlemmar. Under den tiden har man också hunnit dela ut omkring 100 000 flygblad.

I gruppen uppmärksammas företag som inte accepterar kontanter med konsekvensen att verksamheten bojkottas. Då det kan bli ekonomiskt kännbart börjar vissa ta emot kontanter igen.

I dagsläget har man identifierat 200 företag men förmodligen finns två-tre gånger fler, enligt Sydborg. Han bedömer att omkring 30 procent av alla affärer och restauranger i dag är kontantfria. Främst gäller det de större kedjorna. På mindre orter är kontanter dock desto vanligare.

Även många butiker och restauranger har gått med i gruppen och på så sätt fått en större förståelse för rörelsen och att kontanter behöver finnas som en valmöjlighet.

– Det är väldigt många som har vänt och tänkt till, säger Sydborg till Epoch Times.

Flera skäl till kontanter

Utöver att många inte har möjlighet att använda digitala betalningsmedel handlar det också om att kunna betala då det digitala inte fungerar samt är en fråga om integritet, menar Sydborg.

Samtidigt motarbetas gruppen på olika sätt på plattformen.

– Om man pratar illa om bankerna, använder vissa ord, så begränsas det. Skriver man istället SvD, Aftonbladet och TV4, då når länkarna ut. De rankas mycket högre. Det här ser man klart och tydligt. Det är ingen demokrati.