Nordiskt klimat lämpar sig föga för de elbilar som finns på marknaden idag. Norskt test visar att vinterkylan gör att elbilarna tappar kraftigt i räckvidd.

För två år sedan testade American Automobile Association hur mycket räckvidden på elbilar, från en rad tillverkare, påverkades vid olika temperaturer. Redan vid 20 grader Fahrenheit, motsvarande minus 6,6 grader Celsius hade räckvidden i genomsnitt kortats med hela 41 procent.

För alla som bor i norra delarna av Sverige, där långa avstånd och temperaturer på minus 20–30 grader inte är något ovanligt, blir frågor om räckvidd och kyla viktiga när det gäller att välja fordon.

I år har den Norska elbilsföreningen testat fem nya elbilar, i olika pris och storleksklass. Testerna har utförts över flera dagar i temperaturer från 0 till minus 20 grader Celsius. Resultatet visade sig åter igen vara nedslående.

LÄS ÄVEN: Svenska elnätet inte berett för anstormning av elbilar

Ge bort Samnytt PLUS i julklapp! 🎄🎅

Överraska någon med en prenumeration på Samnytt Plus. Den perfekta julklappen för den som värdesätter ocensurerad journalistik.
Ge bort en prenumeration

Elförbrukningen varierar kraftigt

Testerna visar att förbrukningen påverkas kraftigt och varierar påtagligt beroende på yttre förhållanden. Under första testdagen, med en medeltemperatur på minus 10 grader, hade Polestar 2 en förbrukning på 27,1 kWh/100 km. Dag fyra var det i snitt 6 grader varmare. Då hamnade förbrukningen på 22,6 kWh/100 km.

Baserat på den den genomsnittliga förbrukningen kan en realistisk räckvidd räknas ut. Resultatet visar att elbilarna tappar mellan 46 och 33 procent av den uppgivna räckvidden i vinterkyla.

LÄS ÄVEN: Bonussystemet för elbilar skulle finansiera sig självt – går back med 674 miljoner kr

Nedslående resultat

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, förkortat WLTP, är en internationell testmetod för fordon, utförda i laboratorieförhållanden. Syftet är att testa fordonet i olika temperaturer och simulerade terräng- och trafikförhållanden.

I tabellen nedan visas skillnaden mellan de olika elbilarnas uppgivna räckvidd, enligt WLTP, och räckvidden baserad på Norska elbilsföreningens test i vinterförhållanden.

Resultatet visar att den bil vars räckvidd förändras minst i vinterförhållanden är Porsche Taycan 4S, med en prislapp från 1 180 000 kr inkl. moms. Trots det höga priset är räckvidden alltså 33 procent kortare i vinterförhållanden än den, enligt WLTP, uppgivna räckvidden.

Störst förändring av räckvidden har Citroen e-C4. Försämringen är på hela 46 procent. Med andra ord klarar den sig vintertid bara hälften så långt som tillverkaren uppger vid försäljning, baserat på WLTP.