EU tvingar nu Sverige att införa en drastisk skattehöjning på biobränslen. Detta innebär att en liter etanol snart kommer att kosta mer än 20 kronor.

För några dagar sedan sade miljöpartiets språkrör, finansmarknadsminister Per Bolund, att svenskar bör få bidrag för att bygga om sina bilar till etanoldrift. Han fick stöd av både etanolproducenter och bilverkstäder.

Men de som bygger om sina bilar kommer att drabbas av en chockhög skatt om bara ett år, rapporterar SR Ekot.

Vid årsskiftet 2020/21 försvinner Sveriges undantag från EU-reglerna. Detta innebär att vi inte längre kommer ha skattebefrielse på biobränslen.

Biodrivmedel som etanol och den förnyelsebara biodieseln HVO100 kommer till följd av detta få en tydlig höjning energi- och koldioxidskatt – detta då de ska beskattas likadant som fossila bränslen.

En liter etanol kan komma att få en prisökning med cirka åtta kronor, till över 20 kronor litern, uppger Bytbil. Om HVO100 beskattas som vanlig diesel blir priset vid pump cirka 27 kronor.

– Det kommer bli svårare. Skulle skattebefrielsen försvinna så skulle utsläppen inte minska i den takt som behövs för att nå 70 procent minskade utsläpp från inrikes transporter till 2030, säger Jenny Näslund, handläggare på Energimyndigheten, till Ekot.

EU vill avskaffa produktionen av biodrivmedel i förmån för andra generationens bränsle – som görs på sopor i stället för matråvaror. Men Pål Börjesson, miljöprofessor vid Lunds Universitet, ställer sig kritisk till detta.

– Det är ingen större skillnad mellan första och andra generationens biodrivmedel i dagsläget. I ett längre perspektiv när vi kanske behöver allt mer åkermark för livsmedelsproduktion då kan bilden bli en annan. Men det är ganska långt dit, säger han till Ekot.