EU:s skandalomsusade coronafond ska fördela hundratals miljarder euro över Europa. Nu har EU spenderat 700 miljoner kronor – på en reklamkampanj för fonden som man hävdar ska “förändra EU” och åsikterna om den.

Sverige är det land som får tillbaka allra minst i form av stöd, efter att den svenska regeringen beslöt att 175 miljarder svenska skattekronor ska ges bort till EU:s så kallade återhämtningsfond efter pandemin. De svenska pengarna strömmar till misskötta ekonomier i framför allt södra Europa.

Coronafonden är hårt kritiserad av oppositionspolitiker från flera medlemsländer. Nu har EU lanserat en kampanj som ska pågå till 2023, däribland en reklamfilm, i hopp om att få alla att tycka fonden är en bra idé.

LÄS ÄVEN: Brakförlust för Sverige i EU:s coronafond

https://www.youtube.com/watch?v=VFYlYeFAEH4

“Vi förändrar Europa”

EU lägger 700 miljoner skattekronor på kampanjen som hittills lanseras i de 22 länder som fått sina återhämtningsplaner godkända. Kampanjen kallas “NextGenerationEU” och pågår till 2023.

I beskrivningen till videon, som publicerats på Youtube via EU-kommissionens officiella konto, står det:

“We’re changing Europe. We’re going to make it ????Greener ????Safer ????Healthier ????More digital ????For everyone. This is #NextGenEU. Let’s #MakeItReal”

Kommentarsfältet till reklamfilmen är inaktiverat.

LÄS ÄVEN: EU-parlamentets talman: Coronafonden ska bli PERMANENT