EU har utfärdat en varning till Elon Musk och kräver att hans X, tidigare Twitter, följer nya svepande lagar om fake news och rysk propaganda. Detta görs efter att plattformen påstås ha den högsta andelen desinformationsinlägg av alla stora sociala medier.

Rapporten analyserade mängden desinformation för en ny rapport som för första gången påstås visa omfattningen av fake news på sociala medier över hela EU med miljontals falska konton borttagna.

Facebook var den näst värsta förövaren enligt rapporten där man registrerat inlägg som kommer betecknas som olagliga i hela EU enligt kritiserade Digital Services Act (DSA), vilken trädde i kraft i augusti.

LÄS ÄVEN: EU varnar Elon Musk – Twitter får inte bli för fritt

Facebook och andra techjättar, inklusive Google, Tiktok och Microsoft, har undertecknat den praxis som EU utarbetat för att säkerställa att de kunnat göra sig redo i tid för att verka inom gränserna för de nya lagarna.

Twitter lämnade policyn men är enligt den nya lagen ändå skyldig att följa reglerna eller riskera ett förbud i hela EU.

– Herr Musk vet att han inte slipper undan efter att ha lämnat policyn, säger ansvarig EU-kommissionär Věra Jourová.

– Det finns skyldigheter enligt den hårda lagen. Så mitt meddelande till Twitter/X är att du måste följa. Vi kommer att titta på vad du gör.

Halvsanningar och lögner

Enligt Jourová har den ryska staten ”engagerat sig i idékriget för att förorena vårt informationsutrymme med halvsanningar och lögner för att skapa en falsk bild av att demokrati inte är bättre än autokrati”.

Linkedins ägare, Microsoft, stoppade 6,7 miljoner falska konton och tog bort 24 000 falska innehåll.

Youtube, som ägs av Google, berättade för EU att de tagit bort mer än ”400 kanaler involverade i samordnade påverkansoperationer kopplade till den rysk-statssponsrade Internet Research Agency”.

LÄS ÄVEN: Elon Musk lovar publicera censurkrav från EU

Tiktok tog bort nästan sex miljoner falska konton och 410 overifierbara annonser.

Google tog bort reklam från nästan 300 webbplatser kopplade till ”statsfinansierade propagandasajter” och avvisade mer än 140 000 politiska annonsörer för ”misslyckade identitetsverifieringsprocesser”.

Migration och klimatkris

Facebooks moderbolag Meta har enligt rapporten utökat sin så kallade faktagranskning till 26 samarbetspartners som täcker 22 språk i EU.

Kriget i Ukraina ska var det vanligaste ämnet för påstådd propaganda men plattformarna rapporterade också så kallad hatretorik i relation till migration, hbtq och ”klimatkrisen”.

LÄS ÄVEN: Elon Musk: Jag köpte Twitter för att hjälpa mänskligheten