I ett ledarstick publicerat den 10 januari påstås att landsbygden skulle vinna på en kilometerskatt. Detta system skulle sedan upprätthållas genom GPS-övervakning.

Enligt ledaren visar den påstådda succén med trängselskatt, som vid årsskiftet höjdes i Stockholm, att det är en bra idé att ta betalt för vägutrymme och att nästa steg bör bli en kilometerskatt för bilar.

Man hänvisar bland annat till debatten för några år sen om kilometerskatt för tunga lastbilar som började hätskt men man sedan nådde konsensus om.

En viktig drivkraft för en sådan skatt även för personbilar skulle vara att bensin- och dieselfordon är på väg att bytas ut mot elbilar, vilket gör att staten måste hitta andra sätt att finansiera vägnätet än via skatterna på drivmedel.

Lösningen är enligt Expressen en kilometerskatt som tas ut på all biltrafik och övervakning med GPS.

“Kilometerskatt för personbilar lär bli en het politisk fråga”, heter det vidare och man anser att “ansvarsfulla politiker gör bäst i att lyssna”.