För att få fler att rösta i Malmö har staden beslutat att sprida valinformation på falafelrestauranger. Kampanjen kostar flera miljoner.
I förra valet var Malmö en av kommunerna med lägst valdeltagande och valdistriktet Törnrosen-Örtagården på Rosengård fick lägst resultat i hela landet med 47,5 procent. Nu kampanjar staden för att få fler att rösta, i synnerhet förstagångsväljare.
– Förstagångsväljare kan man vara av olika anledningar. Det kan handla om ålder, men också att man är ny i Sverige eller har haft anledning att inte rösta tidigare, säger Carolin Sjöholm, kommunikatör på Malmö stad, till DN.
LÄS ÄVEN: AVSLÖJAR: Röstbussar samlar in invandrares röster – ”Vet inte vad röstkortet är”
100 000 specialtryckta omslagspapper har skickats ut till 50 snabbmatsställen runtom i staden. En QR-kod på pappret leder till kampanjsidan ”Använd din röst” där man får ta del av fyra Malmöprofilers åsikter om varför det är viktigt att utnyttja sin rösträtt.
Profilera man valt är skådespelaren Edy Dzafic, elitidrottaren Nikita Glasnovic, skejtaren Oski Rozenberg och artisten Jëlly.
Fem miljoner
Sammanlagt har Malmö stad avsatt fem miljoner kronor till kampanjen. En del av pengarna har också gått till så kallade valambassadörer.
– Falafeln brukar ju pratas om att vara Malmös ”nationalrätt”. Framförallt är den bra för den når ut över hela stan. Malmöbor oavsett ålder och bakgrund äter falafel, säger Carolin Sjöholm till Sydsvenskan.
LÄS ÄVEN: Rekordmånga utlandsfödda röstar i valet – över en miljon
– Det är ett nytt sätt som vi testar för att komma nära unga Malmöbor.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.