Vid flera tillfällen har Örebro kommun delat ut parkeringsböter när färdtjänstchaufförer hämtat eller lämnat passagerare. ”Rent ut sagt för jävligt”, säger en av chaufförerna.

Färdtjänst är för personer som på grund av funktionsnedsättning har svårt att resa på egen hand eller med allmänna kommunikationer. Men Örebro kommun har flera gånger bötfällt sådana chaufförer när de skulle hämta passagerare.

– Vi gör en samhällstjänst och blir behandlade på det här sättet. Det är rent ut sagt för jävligt, säger chauffören Stig-Ove Nordström till SVT.

Ett sådant exempel var när Nordström skulle hämta en person på Nygatan i centrala Örebro. Passageraren var dement och skulle därför hämtas i bostaden. Det tog cirka 10 minuter enligt Nordström och samtidigt väntade ytterligare en resenär i bilen nedanför, då de samåkte.

Fick böter

Men när Nordström kom ner till bilen hade han fått en parkeringsbot på 1000 kronor då bilen stod på en gång- och cykelbana.

– Jag argumenterade för min sak och sa att jag utförde en samhällstjänst och att personen är dement. Men de sa bara att du inte följt reglerna och får den här boten, säger Stig-Ove Nordström.

Han förklarar även att han inte kunde hitta någon ledig parkering, speciellt eftersom han måste stå så nära som möjligt då han kör rörelsehindrade och dementa människor.

Finns undantag

Men i trafikförordningen görs undantag från trafikreglerna ”vid transport av sjuka eller rörelsehindrade”. SVT intervjuade Ferid Kovacevic, parkeringschef i Örebro kommun, som menar att färdtjänstchaufförerna får bestrida böterna, så att polisen kan pröva om de omfattas av undantaget.

– Parkeringsanmärkning kan utfärdas om det inte framgår med all tydlighet att det är färdtjänst som utförs, och om det är en uppställning som är trafikfarlig. Men då har man möjlighet att bestrida hos polismyndigheten, sa han.

På frågan om det inte duger att ta den dialogen med chaufförerna på plats svarar han bara att kommunen är ”informativa” och tar diskussionoerna med chaufförerna.