Innan bröderna Wright i början av 1900-talet sedan löste flygandets gåta gjordes flera misslyckade försök att bygga flygplan med flaxande vingar. Nu drygt 100 år senare tar flygplanstillverkaren Airbus konceptet till heder igen i förhoppning om att det ska minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen.

Så länge människan funnits på jorden har hon drömt om att kunna flyga som fåglarna och insekterna. Utan dem som förebild hade sannolikt inga flygplan och helikoptrar existerat ens idag.

Men alla försök att imitera de flygande djuren har inte varit framgångsrika. Ett misslyckat koncept som tidigt övergavs var flygplan med flaxande vingar.

Gammal idé dammas av

Men den tekniska utvecklingen går ständigt framåt och nu menar ingenjörerna att det är dags att damma av den gamla idén som legat i träda i ett drygt sekel.

I framkant ligger flygplanstillverkaren Airbus som redan är i färd med att bygga nästa generations flygplan. Och de modellerna kommer att förses med flaxande vingar.

Albatrossen förebild

Förebilden är ingen mindre än glidflygningens mästare, albatrossen. Den kan genom att utnyttja uppvindar och endast ett fåtal vingslag tillryggalägga mycket långa sträckor med minimal egen energiåtgång.

Om ett mekaniskt flygplan kan härma albatrossen kan bränsleförbrukningen minskas drastiskt. Flyget släpper ut stora mängder koldioxid, vilket anses bidra till klimatförändringar i form av global uppvärmning.

Avveckling kontra utveckling

Från klimatalarmistiskt håll höjs röster om att vända utvecklingen genom att fasa ut en stor del av de moderna bekvämligheter som de fossila bränslena möjliggjort och att vi återgår till en mer primitiv livsföring.

Andra menar att det är ett oacceptabelt alternativ och att vi i stället behöver hitta alternativa lösningar som minskar eller helst eliminerar utsläppen av växthusgaser men utan att vi behöver gör avkall på de moderna bekvämligheter vi vant oss vid, som att ha uppvärmda hem med elektricitet, köra bil eller flyga.

Eldrivet flyg i stor skala avlägset

Medan elektrifiering av den markbundna fordonsflottan kommit relativt långt, är eldrivet flyg fortfarande bara på experimentstadiet. Flygplanstillverkarna tittar därför i stället på hur man kan fortsätta med fossila bränslen men minska åtgången och därmed utsläppen.

Ett av dessa initiativ står alltså Airbus bakom. Redan om några månader hoppas man ha prototyper färdiga för testflygning.

Längre, smalare, lättare – och flaxande – vingar

Vingarna på dessa flygplansmodeller skiljer sig i flera avseenden från vad vi varit vana vid att se. Det kommer att vara längre, smalare och tillverkade av lättare material – men framför allt kommer de att kunna flaxa som fågelvingar.

Modellen som inom kort kommer att provflygas på Wing Technology Development Center vid den brittiska Filton-anläggningen hedrar förebilden från djurriket genom att ha getts namnen ”AlbatrossONE”. Brittiska Aerospace Technology Institute är med och delfinansierar projektet.

Större inslag av glidflygning

Tanken är att flygplanen i större utsträckning än idag, precis som fåglarna ska kunna utnyttja turbulens och uppvindar och kunna glidflyga i betydligt större utsträckning än traditionella motordrivna plan. Renodlade motorlösa gildflygplan har funnits länge men den tekniken fungerar inte för kommersiellt passagerarflyg.

Förutom att kunna flaxa kan de vingarna på Airbus nya modeller ändra form under flygningen och därigenom maximera den aerodynamiska effektiviteten. De sker med hjälp av sensorer som känner av förändringar i den omgivande luften.