Trots att reklamfilmerna numera ofta har oproportionerligt många svarta finns det dom som fortfarande anser att det är för många vita i reklamen. I ett projekt där bland annat Malmö universitet ingår är domen att turistreklam är full av stereotyper.
Det är forskare vid Malmö, Göteborgs, Lunds och Karlstads universitet samt Högskolan i Väst som slår larm om den påstått bristande mångfalden i turistreklam och man kräver att fler än i dag ska kunna känna sig välkomna som turister.
I ett gemensam projekt har man bland annat tittat på reklam för svenska turistmål och där hävdas att representationen av människor ofta är stereotyp – alltså för många vita. Detta menar man bäddar inte för inkludering.
LÄS ÄVEN: SVT-program anklagas för att ha för många svenskar
Enligt forskarna är det mest vita som syns i reklamen och vissa grupper påstås bli mer eller mindre osynliggjorda. Migranter från Mellanöstern sägs vara en grupp som sällan syns i reklam för svenska turistmål trots att de numera utgör en betydande andel av befolkningen.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Är reklamens syfte att profilera en vandringsled för utländska turister är det oftast en vit kärnfamilj som visas upp, medan reklam för utbildning ofta har asiatiska personer på bild, säger Sayaka Osanami Törngren, docent i internationell migration och etniska relationer vid Malmö universitet, till forskning.se.
Möllvångstorget
Sayaka Osanami Törngren lyfter fram ökända Möllvångstorget i Malmö som en plats där inte tillräckligt många migranter från Mellanöstern finns representerade i reklamen.
– Den stora majoriteten av dem som har invandrarbakgrund i Malmö har bakgrund i Mellanöstern. Men när man gör reklam för Möllevångstorget som en mångkulturell plats – då syns inte de personerna. Kanske att man ser någon enstaka person som säljer frukt, men inte mycket mer. Det är mest vita människor som syns, säger hon.
Enligt Osanami Törngren är mångfald i reklam bra förutsatt att den speglar den faktiska mångfalden i miljön.
För mycket vita män i media
Våren 2023 lyfte SVT fram en kartläggning utförd av den identitära organisationen Mediekompaniet som kontrollerat vilka hudfärger människor som syns i media har. Enligt det upprättade rasregistret dominerar vita personer. De hävdas dessutom oftast vara män.
Lita Nazar, marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet, beklagade sig över att “medelålders vita män får synas mest” i svenska medier, något hon ser som ett symptom på en obalanserad representation.
Hon menade att detta inte bara är ojämlikt utan också skadligt för den demokratiska dialogen och mediernas förmåga att attrahera en bred publik.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.