Försvarsmaktens Pride-annons “En flagga värd att försvara” kostade 875 000 kronor. Det rapporterar Fria Tider.
Svenska Dagbladets förstasida i söndags togs upp av en omdebatterad helsidesannons från Försvarsmakten: Fyra soldater med en regnbågsflagga.
LÄS ÄVEN: Försvarsmakten om flaggkampanjen: ”Vi vill komma ifrån machokultur”
Nu avslöjas att annonsen kostat skattebetalarna 875 000 kronor. 300 000 i reklamproduktion, 400 000 i medieköp och moms. Det är nästan lika mycket som den angivna årliga driftkostnaden för en Stridsvagn 122.
Samnytt har kontaktat Försvarsmaktens pressekreterare Jonas Olsson som i ett mejl till redaktionen bekräftar uppgifterna om hur mycket annonsen kostade.
Försvarsmakten har förklarat annonskampanjen, som väckt en hel del reaktioner, med att man vill göra ett “ställningstagande”.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Vi gör ett ställningstagande för människors lika värde. Vi har traditionellt förknippats med macho-kultur, det vill vi komma ifrån, kommenterade pressekreterare Therese Fagerstedt.