Försvarsmaktens Pride-annons “En flagga värd att försvara” kostade 875 000 kronor. Det rapporterar Fria Tider.
Svenska Dagbladets förstasida i söndags togs upp av en omdebatterad helsidesannons från Försvarsmakten: Fyra soldater med en regnbågsflagga.
LÄS ÄVEN: Försvarsmakten om flaggkampanjen: ”Vi vill komma ifrån machokultur”
Nu avslöjas att annonsen kostat skattebetalarna 875 000 kronor. 300 000 i reklamproduktion, 400 000 i medieköp och moms. Det är nästan lika mycket som den angivna årliga driftkostnaden för en Stridsvagn 122.
Samnytt har kontaktat Försvarsmaktens pressekreterare Jonas Olsson som i ett mejl till redaktionen bekräftar uppgifterna om hur mycket annonsen kostade.
Försvarsmakten har förklarat annonskampanjen, som väckt en hel del reaktioner, med att man vill göra ett “ställningstagande”.
– Vi gör ett ställningstagande för människors lika värde. Vi har traditionellt förknippats med macho-kultur, det vill vi komma ifrån, kommenterade pressekreterare Therese Fagerstedt.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.