I dagens teknikbaserade värld är i princip alla redan övervakade av sina mobiler men även genom betalkort när kontanterna försvinner. I framtiden kan vi komma att få ännu mer övervakning när bilar blir allt mer självkörande.

De stora IT-jättarna Facebook, Google och Amazon har genom sina tjänster och det finstilta i deras användaravtal lyckats kartlägga stora delar av befolkningen, deras vanor, intressen, vänner, var de befinner sig och mycket annat. Det har gett visst upphov till debatt men inte påverkat användarna nämnvärt, som i stor utsträckning ser ut att föredra tjänsterna som erbjuds framför att värna sin integritet och privatliv.

I framtiden kan detta komma att utökas ännu mer. Förarövervakningssystem för att hålla koll på dig bakom ratten kommer nämligen bli vanliga på bilarna framöver. Det kan handla om en varning om du håller på med telefonen medan du kör och avstressande musik som spelas automatiskt när du är upprörd.

– När vi går över mot mer självkörning behöver vi veta vad personen i bilen håller på med, säger Marc-Antoine Cloux mjukvaruingenjör på Nviso i Schweiz till SVT.

LÄS ÄVEN: Kina tar övervakning till nästa nivå – kameror med ansiktsigenkänning kopplas till ’social kreditvärdering’

Det kallas av blibranschen ”Driver Monitoring System” och syftar enligt uppgift till att höja trafiksäkerheten. Det görs exempelvis genom att registrera var blicken finns och om föraren verkar uppmärksam eller håller på att somna.

– Om du skickar meddelanden med din telefon samtidigt som du kör, kommer bilen att upptäcka det och kanske sakta ned eller ge ifrån sig något ljud, förklarar Ola Boström, forskningschef på Veoneer som utvecklar säkerhetssystem för bilindustrin.

Bara början

Men det kommer mer. Artificiell intelligens kan lära sig din körstil, hur du är som förare, och märka om något är fel bakom ratten. Till exempel om du inte tittat i backspegeln lika ofta som du brukar. Enligt Boström kommer utvecklingen gå fort och menar att det kommer finnas i alla nya bilar ”inom några år”.

I framtiden kommer det dock inte behöva att en förare är uppmärksam när bilen rullar. Redan nu är det på vissa ställen i USA tillåtet att släppa ratten helt om man har en bilmodell som är anpassad för det, som klarar av självkörningens högre nivå, ”level 3”. Det är på gång även i Europa. Mercedes fick nyligen tillstånd i Tyskland att bilar körs självständigt på Autobahn om hastigheten understiger 60 km/h, till exempel när det är köer.

Även känsloregistrering och scanning av ansiktsuttryck är en möjlig realitet. Dock tror Boström det framförallt kommer användas för att anpassa musiken eller dylikt.

Kameror överallt

En annan aspekt i förlängningen är att varje självkörande bil kommer ha mängder med kameror som alla registrerar som omgivning i 360 grader hela tiden. Därmed kommer även de som inte åker i bilen, till exempel folk som går på stan, att fångas av kamerorna. Även om systemen kanske anpassas för att inte identifiera sådana, kan tekniken komma att användas,eller missbrukas beroende på hur man ser det, av säkerhetstjänster eller andra i övervakningssyfte.

Det kan med andra ord komma en framtid där det varken kommer vara möjligt att gå eller åka någonstans utan att fångas på diverse olika kameror.

LÄS ÄVEN: VIDEO: Kinas ”social kreditvärderings”-system i full effekt 2020 säger landets ledning