Göteborg har fått nya fräscha spårvagnar men redan under jungfrufärden vandaliserades den första som togs i bruk.

– Det känns spännande att göteborgarna äntligen får börja åka den fina, nya spårvagnen. De här nya vagnarna är fräscha, sa Peter Hermansson, styrelseordförande i Västtrafik, veckan innan premiären.

Att skadegörelse skulle uppstå förr eller senare var förväntat. Dock hade Göteborgs Spårvägar hoppats att vagnarna skulle få rulla orörda något längre än en dag. Vagnen togs i drift i måndags och dagen efter uppmärksammade en förare klotter på flera platser.

– Man hade hoppats att folk skulle känna uppskattning. Vi har ju fått jättefin respons från passagerare i veckan, det hade varit kul om alla upplevde det så, säger Robert Lindberg, kommunikatör på Göteborgs Spårvägar, till GP.

Göteborg Stad har beställt 40 nya vagnar av modellen M33, som uppges vara både rymligare och bättre än tidigare modeller. Vagnen har plats för 75 sittande och 155 stående resenärer. Golvet är lägre, vilket underlättar på- och avstigning och de är utrustade med så kallade rörliga boogier, vilket gör att hjulen kan följa spåret i kurvor bättre och därmed orsaka mindre gnissel.

 Klottret polisanmäls

Den vandaliserade vagnen är en av tio, av de beställda 40, som har förarplatser i båda ändar och dörrar på båda långsidorna av vagnen, vilket gör att de enkelt kan byta färdriktning utan vändslinga. Vagnarna skulle ursprungligen ha satts i drift redan i somras men testkörningarna försenades på grund av corona. Den tyska testpersonalen blev kvar i hemlandet när pandemin slog till.

Sammanlagt kostar de nya spårvagnarna 1,3-1,4 miljarder kronor och redan är alltså den första nerklottrad.

– Det är taggar med spritpennor på olika platser. Den fick gå en dag i trafik, säger Robert Lindberg till SR.

På spårvagnarna råder nolltolerans mot klotter, uppger Lindberg. Vagnarna saneras och klottret polisanmäls rutinmässigt.

authorimage