Samhällsnytt kontaktades av elever i årskurs 9 från södra Sverige – som upptäckte ett helt nytt kapitel i sin digitala kurs om religionskunskap. Kapitlet heter Klimatet och handlar i princip bara om Greta Thunberg. Eleverna tränas bland annat i att argumentera mot kritik som ges till Greta samt skapa memer som ska håna Gretas meningsmotståndare. Förlaget bakom läromedlet hävdar att tilltaget ”speciellt uppskattas av lärare”.

Det är ett digitalt läromedel i religionskunskap för årskurs 7-9 som innehåller undervisningen om Greta. Kapitlet om Klimatet ryms bland kapitlen som handlar om religion och filosofi:

Ett av avsnitten i kapitlet handlar bara om Greta Thunberg. Avsnittet inleds med en sympatetisk beskrivning av Greta. Det hävdas bland annat att hon är uppväxt i en familj där ”skapandet stått i centrum”.

Vidare berättar man ingående om den så kallade klimatstrejken och nämner i positiva ordalag flera inspiratörer – däribland SVT:s före detta meteorolog och numera politiker Pär Holmgren (MP) som bland annat vill införa en totalitär stat som skulle tvinga människor att värna om klimatet. Eleverna informeras dock inte om dessa besvärande omständigheter.

I slutklämmen påstås att Greta är en ”väckarklocka” som ”gör att vi diskuterar, samtalar och reflekterar kring vad som håller på att hända med vår värld”.

Efter det inledande avsnittet följer flera uppgifter om Greta – bland annat en analys av ett omslag med en bild på Greta:

I en annan uppgift föreslås att eleverna ska skapa ett mem om Greta – en känd bild som kombineras med ett känt slagkraftigt citat. Eleverna föreslås hitta en egen bild till meningen ”One does not simply mess with Greta!” Sedan ska memen visas till en lärare:

Avsnittet avslutas med ett flertal av överlag positiva artiklar om Greta som det ska funderas kring och diskuteras.

Elever som kontaktade oss uppfattar läromedlet som djupt vinklat samt upplever att ”Greta praktiskt sätt utmålas som ett helgon”.

Samhällsnytt har sökt förlaget Liber som ligger bakom läromedlet. Det är ett av de största förlagen i Sverige som erbjuder skolböcker och läromedel. Den projektledare som uppgavs som ansvarig för SOS Religion för årskurs 7-9 har kategoriskt vägrat att ta ansvar för kapitlet om Greta. Projektledaren uppger att detta inte var hans initiativ och hänvisade oss till företagets vd Anna Settman.

Settman har ett långt förflutet inom Schibsted och Aftonbladet där hon under flera år arbetade som vd för Aftonbladet AB. När vi når henne på telefon vill hon inte besvara våra frågor utan ber om att få återkomma på mejl.

Vi har ställt följande frågor till Settman:

Varför fick Greta så mycket utrymme i en bok som handlar om religion?

Elever som kontaktade oss uppfattar att Greta i det närmaste helgonförklaras av författarna. Håller du med om den beskrivningen?

Skollagen innehåller krav på en politiskt neutral och saklig undervisning. Hur bra tycker ni att detta krav följs i avsnittet om Greta?

Finns det någon koppling mellan ditt tidigare arbete på Aftonbladet/Schibsted och marknadsföringen av Greta i era läromedel?

Flera dagar efter fick vi ett kort mejlsvar – men inte från Settman, utan från en av hennes anställda – en sociala medie- och PR-ansvarig. I mejlet skriver företaget att det är ”viktigt” att erbjuda läromedel som ”reflekterar samtiden”:

”Det du hänvisar till är ett ämnesöverskridande läromedel för flera av våra stora serier – bl a SOS-serien. Skolor jobbar ofta och gärna med efterfrågade och aktuella teman/ämnen – där miljön är just en sådan kategori. Detta är något som speciellt uppskattas av lärare. För oss är det viktigt att ständigt erbjuda material och läromedel som reflekterar samtiden.”