För drygt 30 år sen lades persontrafiken mellan svenska Haparanda och finska Kemi ned. Efter att den finska regeringen sagt ja till elektrifiering av den sista sträckan mellan Haparanda och finska Laurila kan trafiken dock snart vara igång igen.

På den svenska sidan välkomnas beslutet som ses som en regionförstoring och viktig för planerade industrisatsningar.

– Det här är en viktig länk både för godset och medborgarna, säger Helena Ericsson, regiondirektör på Trafikverket Nord, till SVT Nyheter.

Tågtrafiken mellan norra Sverige och norra Finland tror hon är en viktig pusselbit för arbetskraftrekrytering och turism i länderna. Den främsta vinsten menar hon dock är minskade koldioxidutsläpp. Ytterligare en fördel med elektrifiering är att mycket kan automatiseras vilket ger en ökad säkerhet.

Viktigt för industrisatsningar

Kommunalråd Sven Tornberg (C) påpekar att finska Rovaniemi och Uleåborg har en större befolkning än hela Norrbotten där Haparanda blir en betydelsefull knytpunkt mellan norra Sverige och Finland.

– Om Uleåborg skulle ligga i Sverige så skulle det vara Sveriges fjärde största stad så nog är det betydelsefullt att få igång ordentliga tågförbindelser med tanke på alla industrisatsningar på flera hundra miljarder, säger Sven Tornberg.