Efter turerna kring Sverigedemokraternas reklam i Stockholms tunnelbana för ett par veckor sen, där hela vagnar målats i SD-färger, har partiets nya reklam nu kommit upp.

Då Sverigedemokraterna 2015 gjorde reklam på Östermalmstorgs tunnelbanestation, och bad turister om ursäkt för det hitresta tiggeriet, tog det inte lång tid förrän vänstern vandaliserade och rev ned reklamen.

LÄS ÄVEN: Stockholms tunnelbana rullande SD-reklam

Inga sådana scener utspelades för ett par veckor sen, däremot beslutade trafikförvaltningen att genomföra en riskanalys vars beslutet blev att SD:s reklam begränsas till stationer som har aktiva videoanalysverktyg – AI-verktyg som känner av om människor hoppar ner på spåren.

De sedvanliga anklagelserna om ”rasism” gjorde förekom också.

Jimmie-moment

Nu är partiets nya reklam uppe där läsaren frågas vilket som var hans eller hennes ”Jimmie-moment”.

Uttrycket kommer från en gästkolumn i Göteborgs-Posten 2019 där läkaren och skribenten Kajsa Dovstad skriver om sina känslor inför att Sverige har förändrats på grund av invandringen och att en av konsekvenserna blivit att man inte längre kan hitta vanlig svensk mat.

Till detta har man bland annat gett korankravallerna under påskhelgen som exempel på ett Jimmie-moment då man känner att det Sverige man vuxit upp i inte längre finns kvar och att landet inte längre känns svenskt.