På torsdagen hade betaljätten Klarna med nästan 90 miljoner användare globalt omfattande tekniska problem. Användare av företagets app kunde se andra personers uppgifter.
I appen kunde inloggade kunder se andra personers känsliga uppgifter som betalnings- och köphistorik samt postadress. Varje gång användare laddade om dök ytterligare en ny slumpvald person upp. Ifall någon lyckats handla med en annan persons konto är i skrivande stund oklart. Under dagen stängdes appen ned med hänvisning till ett serviceavbrott.
Klarnas presschef Niklas Gillström i en skriftlig kommentar till Dagens Industri:
Vi upplever för tillfället störningar i våra system orsakade av tekniska problem. Vi gör vårt yttersta för att återställa systemet och våra tjänster till full kapacitet och ber om ursäkt för eventuella besvär som det medför våra kunder. Vi har för tillfället blockerat all inloggning i appen tills vi är säkra på att problemet är helt löst.
Exakt vad de tekniska problemen beror på finns ingen information om. Finansinspektionen uppger att man är informerade om situationen och har bett Klarna om en redogörelse för vad som har hänt.
Vid årsskiftet hade Klarna totalt 87 miljoner användare i världen. Alla dessa använder dock inte appen. Det tekniska haveriet har drabbat användare i flera olika länder.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.