I tisdag utbröt på grund av torkan en åkerbrand i skånska Klågerup. Flera personer försökte förgäves komma fram på larmnumret 112 för att få räddningstjänsten att rycka ut och släcka. Men det gick inte att komma fram. På SOS Alarm slår man nu ifrån sig kritiken och lägger över ansvaret på uppringarnas mobiloperatörer.

Först efter en lång stund och då branden spridit sig ytterligare svarade någon på SOS Alarm. Det är inte första gången detta inträffar kommunikationschef Staffan Ekengren vill inte vidkännas att larmtjänsten skulle ha gjort något fel eller haft tekniska problem.

Lägger skulden på teleoperatörerna

I stället tror Ekengren att skulden ligger hos teleoperatörerna vars nät han spekulerar i kan ha varit överbelastade. Han uppger i en kommentar till SR att han ska ta ett samtal med dessa och säger sig ha ”full förståelse för att man känner oro” när ingen svarar i telefon på SOS Alarm efter klockan 14.

Vid sidan av att inte få svar har rapporter kommit från inringare om att man kopplats ned, fått konstiga felmeddelanden som ibland dessutom varit på engelska.

Räddningstjänsten dröjde 45 minuter

Som ett resultat av larmproblemen hann cirka 15 hektar åkermark förstöras i branden. Först efter 45 minuter kom det något utryckningsfordon från räddningstjänsten.

I stället fick gårdsägaren Marcus Romner vända sig till granngårdarna för frivillighjälp med att försöka släcka eller åtminstone hålla branden i schack, en hjälp som Marcus dagen efter uttryckte stor tacksamhet över och förutan vilken skadorna kunde ha blivit än mer omfattande.