Hemtjänsten i Helsingborg ignorerade att larmet gick när en behövande kallade på hjälp via det så kallade trygghetslarmet. Inte ens när larmoperatören påminde hemtjänstpersonalen om den akuta situationen reagerade de.
I första skedet hade larmoperatören inte lyckats kommunicera med personen som larmade och kopplade därför vidare direkt till hemtjänstpersonalen. Men istället för att göra sitt jobb ignorerade de larmet.
Det skulle dröja hela en och en halv timme och kräva ytterligare ett larm innan hemtjänstens personal begav sig till boendet. Vid det laget hade en anhörig redan kallat på ambulans och personen som larmat förts till sjukhus.
Enligt Helsingborgs kommuns webbsida är det så kallade trygghetslarmet ”en tjänst som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda situationer. Det gör att du kan känna dig tryggare i din bostad”.
LÄS ÄVEN: Hemtjänsten övergav strokedrabbad person liggande på golvet
Har i efterhand fått instruktioner om hur larm ska hanteras
Händelsen är nu Lex Sarah-anmäld till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Det ska även utredas om personen lidit några fysiska eller psykiska men av personalens bristande service.
”Att inte agera korrekt på ett larm då kunden inte svarar, ett så kallat tyst larm, är en allvarlig brist då kundens tillstånd är okänt och hen kan vara i behov av omedelbar hjälp”, står det i anmälan till IVO.
Enhetschefen uppger, enligt SVT, att skriftlig information om hur larm ska hanteras har skickats ut till alla anställda, nu i efterhand. Personalen som ignorerade larmet ska dessutom ha kallats in till enskilda samtal.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.