Åtta timmar väntade hemtjänsten med att kontakta sjuksköterska då en vårdtagare inte gick att få liv i.

Det var hemtjänsten i Lund som försökte väcka en brukare på morgonen för att hjälpa denna med morgonbestyren. Enligt vårdbiträdet ville inte personen vakna.

Under dagen besökte sammanlagt fyra vårdbiträden vårdtagaren och först efter att åtta timmar passerat larmade man en sjuksköterska som i sin tur genast larmade en ambulans.

LÄS ÄVEN: Hemtjänsten struntade i larm – patient hittades död efter flera dagar

Sedermera skulle det visa sig att brukaren drabbats av en stroke och dog några dagar senare på sjukhus.

Fallet har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Av anmälan framgår att personalen inte hade någon längre erfarenhet av yrket och att två var sommarvikarier.

Bristande kommunikation

Enligt Niclas Snygg, verksamhetschef för hemvård på vård- och omsorgsförvaltningen, handlar det om bristande kommunikation. Han framhåller samtidigt att vårdbiträdena var oroliga och gjorde extrabesök.

– Men man ska ju enligt våra rutiner alltid kontakta en ansvarig sjuksköterska i sådana lägen och det skedde inte, säger han till Sydsvenskan.

LÄS ÄVEN: ÅTAL: Hemtjänst-Omar skulle ta hand om 88-årig kvinna – tafsade på brösten