Flera hundra bilägare i Skåne har den senaste tiden råkat ut för att ha startat sina bilar på morgonen för att åka till jobbet, bara för att snabbt tvingas stänga av motorn igen på grund av starkt oväsen. När de undersökt fordonet visar det sig att någon under natten sågat bort katalysatorn från avgassystemet. Polisen talar om “en dramatisk ökning” och berättar att hitresta ligor, från bland annat Rumänien, ligger bakom stölderna. Det rapporterar bland annat SVT.

Det tjuvarna är ute efter är de dyra metaller – palladium, platina och rodium – som finns i katalysatorerna. Rodium är exempvis flerfalt dyrare än guld. Katalysatorerna förs efter stölderna ut ur landet och metallen säljs till mindre nogräknade aktörer på marknaden.

Stölderna har ökat kraftigt och i snitt har det i år varit flera personer varje natt som blivit av med sina katalysatorer. För den som inte ha stöldförsäring kan det bli dyrt att återställa fordonet – en fabriksny katalysator kostar mellan 10 0000 och 20 000 kronor. Begagnade kan vara svåra att hitta, i synnerhet nu när efterfrågan ökat kraftigt i kölvattnet av de många stölderna.

Vissa bilägare har drabbats upprepade gånger. Ägare till Toyota Prius är särskilt hårt drabbade. Den bilmodellens katalysator är av något skäl särskilt attraktiv för de hitresta stöldligorna.

Andra som drabbas hårt av stölderna är aktörer med stora bilparker. PostNord är ett av dessa som utastts för en våg av katalysatorstölder. Det statligt ägda företaget anser sig inte ha råd att stöldförsäkra sina fordon.

Enligt PostNords säkerhetschef Alexis Larsson uppskattar man att varje katalysatorstöld kostar företaget runt 30 000 kronor. Så här långt har 62 av PostNords bilar utsatts för katalysatorstöld. Den sammanlagda kostnaden uppgår således till närmare två miljoner kronor. Man har nu börjat titta på parkeringslösningar för fordonen så att det ska vara omöjligt att komma in under dem om tjuvarna inte har med sig domkraft.

Polisen har de senaste dagarna lyckats ta några av tjuvarna på bar gärning, men om tas de i ett senare skede är bevisläget dåligt och tjuvarna kan gå fria. Tidigare i år friades en man som åtalats för häleri efter att ha ertappats i Trelleborgs hamn på väg att föra ut den här sortens bildelar till Rumänien. Mannen påstod sig ovetande om vad som lastats i bilens bagageutrymme och domstolen ansåg sig inte kunna motvisa påståendet.

En metod som börjat användas den senaste tiden är att stöldmärka katalysatorerna så att de kan spåras till det aktuella fordonet om de dyker upp i en polis- eller tullrazzia. Bevisläget kan då vara bättre för åklagare och domstolar.

Även om Skåne med sin närhet till kontinenten är hårdast drabbat av stölderna så är andra delar av landet inte förskonade. Flera orter i Mellansverige, däribland Uppsala och Motala, har haft påhälsning av de hitesta stöldligorna.

Där har man också lyckats gripa några av tjuvarna. Men enligt PostNords säkerhetschef är det något som företagets anställda på grund av polisens underbemanning ofta får göra själva.

– Vi är vana att gripa tjuvar själva, konstaterar Alexis Larsson lakoniskt.