En endast sex år gammal och helt felfri elbil måste gå på skroten när den slutat ladda. Att reparera laddaren går inte och att byta ut den kostar mer än vad fordonet är värt. Ägaren ifrågasätter nu klimatvinsten av att köra eldrivet. En traditionell fossildriven bil har en livslängd på i snitt 20 år och ännu mycket mer om den tas väl omhand.

Ett par i Skottland köpte år 2020 en tre år begagnad Renault Zoe elbil. De var väldigt nöjda med den fram till mitten på förra året, det vill säga ytterligare tre år senare. Då slutade bilen plötsligt att ladda. Men att reparera den i övrigt helt felfria bilen skulle kosta motsvarande nästan 100 000 kronor – mer än vad den sex år gamla bilen är värd på begagnatmarknaden.

I norra Skottland där paret bort finns ingen lokal verkstad som kan reparera elbilar. Bilen måste transporteras med bärgare eller liknande till Renaults märkesverkstad i Inverness.

När man kom dit med bilen konstaterade mekanikern att förbindelsen mellan laddningsuttaget och laddningsenheten hade brunnit av. Att laga felet var inte möjligt blev beskedet. Men man erbjöd sig att byta laddningsenheten – för det facila priset av motsvarande nästan 100 000 kronor.

Ägaren upprörd: ”köpte bilen av miljöskäl”

Kostnadsförslaget blev en chock för paret. Några pengar från försäkringsbolaget gick heller inte att få. Detta eftersom bilen bara är värd lite drygt 70 000 kronor på begagnatmarknaden. Det enda som återstod var att skicka den i övrigt felfria, välskötta och endast sex år gamla elbilen. på skroten.

– Vi köpte en elbil av miljöskäl och är väldigt upprörda över att den har skrivits av så lätt, med ett så stort slöseri med resurser, säger ägaren till The Guardian som uppmärksammar händelsen.

Oberoende verkstad fick inte köpa reservdelar

De berättar att de när de fick det extrema kostnadsförslaget från Renaults märkesverkstad letade efter en oberoende verkstad som kunde göra jobbet. Det hittade en sådan med det stupade på att Renault inte säljer reservdelarna till några andra än sina egna auktoriserade verkstäder.

Paret har försökt att få en dialog med Renaults ledning i Storbritannien. Men trots flera påstötningar möts man bara av tystnad och ett standardsvar från kundtjänsten om att de inte kan göra något. De klimat- och miljörelaterade frågorna besvaras inte överhuvudtaget

– Renault verkar tycka att det är bra att en sex år gammal bil är färdig för skroten, konstaterar ägaren kritiskt.

Vanligt problem på bilmodellen

Tidningen har efter att man kontaktades av ägaren ”grävt lite online” och hittat information som indikerar att ”laddare som inte fungerar är ett känt problem med Renault Zoes vid ungefär denna ålder”. The Guardians journalist frågar sig ”hur många fler i övrigt fungerande bilar som har skrotats av samma anledning”.

Generellt är dyra reparationer eller fel, även små sådana, som överhuvudtaget inte går att åtgärda till ens i närheten av rimliga kostnader ”ett av de stora problemen med elbilar”, skriver tidningen.

Strimma hopp att bilen inte måste skrotas

Journalisten har nu på eget initiativ kontaktat Renault och frågat om de kan tänka sig skicka parets bil till Edinburgh, där det finns mer kvalificerade experter som kan ge en second opinion om huruvida det finns något mer kostnadseffektivt sätt att reparera laddaren.

Det har biljätten nu enligt uppgift gått med på. Om den inkallade experten kommer fram till att bilen kan lagas till ett rimligt pris kommer den att skonas från skrotning och lagas inom ramen för Renaults rabatterade arbets- och reservdelssystem, Renault 6yr+Care, säger man.

Säljs även i Sverige

Om beskedet ånyo blir en tumme ned, skriver The Guardians journalist att han kommer att prata med Cleevely Electric Vehicles i Cheltenham. Det oberoende företaget är specialiserat på att reparera elbilar av alla fabrikat och modeller som ”återförsäljarna inte kan eller vill reparera”. Hur historien slutar återstår än så länge att se.

Renault Zoe säljs även i Sverige. Nypriset ligger på närmare 500 000 kronor.