I Göteborg har stadens rödgröna styre beslutat att anlägga nya cykelbanor på Såggatan i Majorna. För att göra plats för dessa måste 160 parkeringsplatser väck. Det kan dessutom vara startskottet på fler liknande projekt.

Efter valet i fjol fick Göteborg ett rödgrönt styre bestående av S, V och MP. Liksom Stockholms rödgröna styre har man siktat in sig på bilister och att göra allt för att försvåra för dem. Sedan tidigare har man – också liksom Stockholm – beslutat om ett förbud mot bensin- och dieselbilar i innerstaden.

LÄS ÄVEN: Rödgrönt förbud mot bensin- och dieselbilar i Göteborg

De nya cykelbanorna syftar till att få invånarna i Majorna att cykla mer och ge en mer trafiksäker cykling som lämpar sig bättre för barn och ovana cyklister. Arbetet påbörjas i augusti och kommer resultera i cykelbanor på båda sidorna av Såggatan. Det innebär också att de ungefär 160 parkeringsplatserna försvinner.

Såggatan är en del av ett större projekt som ska få göteborgarna att cykla mer och enligt kommunens klimatmål måste man tredubbla cyklandet mellan 2011 och 2025. Det kan snart bli mer av samma slags arbeten.

– Vi siktar på att kunna göra den här sortens lösningar i hela stan, säger Kerstin Elias på stadsmiljöförvaltningen till Göteborgs-Posten.

Väcker irritation

De nya cykelbanorna i staden har väckt reaktioner bland invånarna. Vissa ska vara glada över att staden blir cykelvänligare medan andra känner att livspusslet har blivit krångligare.

– Den bästa effekten är ju om de väljer att inte ta bilen just eftersom det är lite krångligare.

LÄS ÄVEN: MP-beslutet: Bara elbilar i Stockholm 2024