I samband med att de prissänkningar Lidl i förra veckan meddelade träder i kraft på måndagen, följer nu både Ica och Coop efter. I Icas fall påstår man att sänkningarna planerats sedan lång tid.

Under bara det senaste året har de svenska matpriserna ökat med drygt 20 procent, vilket fick finansminister Elisabeth Svantesson (M) att i förra veckan kalla till sig representanter för matkedjorna för att diskutera situationen.

I onsdags gick Lidl ut och meddelade att man sänker och låser priset på över hundra varor för att stötta konsumenterna i de tuffa tider som råder. Varor som omfattas är exempelvis kaffe, mjölk och kött från ett 50-tal leverantörer. De nya priserna blir i snitt elva procent lägre än tidigare och prissänkningar görs med upp till 32 procent.

LÄS ÄVEN: Lidl sänker och fryser matpriser

I ett pressmeddelande på måndagen skriver Ica att man sänker priser till butikerna på över 300 varor på mellan fem och 25 procent. Dessa omfattar både andra leverantörers och ICA:s egna märkesvaror inom produktkategorier som bröd, fågel, ost, chark, såser, skafferi, barnmat och hygienprodukter.

− Med den här breda prissänkningen så skapar ICA Sverige förutsättningar för alla ICA-handlare att sänka priserna till kunderna i sina butiker. Då varje ICA-handlare bestämmer över sitt sortiment och sätter sina egna priser så kommer kunderbjudandet och antalet artiklar variera lokalt mellan olika ICA-butiker. Hela ICA jobbar nu hårt för att hjälpa kunderna i det tuffa läge som råder och jag är därför mycket glad att vi nu i ett första steg tillsammans med några av våra leverantörer kunnat få till denna breda satsning trots det ansträngda läge som också hela livsmedelskedjan är i, säger Eric Lundberg, vd ICA Sverige.

LÄS ÄVEN: Inflationen och matpriserna fortsätter öka

De nya lägre priserna till butiker kommer att träda i kraft tisdagen den 11 april och gälla i minst två månader. Lundberg påstår att prissänkningarna har planerats under lång tid.

– Vi har jobbat med en långsiktig satsning och vi började redan i höstas med våra planer, säger han till TT.

Sänker för medlemmar

Efter Lidl och nu Icas prissänkningar följer även Coop efter där man avser sänka medlemspriset på färska grönsaker, frukt och bär med tolv procent. Detta träder i kraft från och med torsdagen den 30 mars och varar hela april månad ut.

– Vi ser att våra medlemmar har det svårare ekonomiskt nu. De handlar mer av kampanjvaror, utnyttjar medlemserbjudanden i högre grad och flyttar handen i hyllan till billigare alternativ. Vi ser också att fler prioriterar bort den för hälsan så viktiga kategorin frukt och grönt. Det är olyckligt och inte hållbart. Nu gör vi en rejäl sänkning av priserna för att våra medlemmar fortsatt ska kunna prioritera att äta frukt och grönsaker, säger Marie Nygren, vd Coop Sverige.

LÄS ÄVEN: Coop pekas ut som drivande bakom skenande matpriser