Teknikhaveri på Swedbank – tusentals kunder kan inte använda sina bankkort

224 Shares

Många av Swedbanks kunder har under helgen drabbats av teknikstrul. Banken har fortsatta problem med sin teknik på söndagsmorgonen. Under lördagen fick banken klagomål från tusentals kunder som inte kan logga in på hemsidan och i appen och därför inte kan vare sig handla mat eller resa till jobbet.

Högst upp på Swedbanks hemsida står det: ”Just nu har vi driftstörningar som påverkar våra system och vi arbetar intensivt med att lösa dem. Vi ber om ursäkt för om detta drabbar dig som kund.”

Bland annat har Coops kunder drabbats av Swedbanks teknikstrul eftersom deras betalningar går via Swedbank.

LÄS ÄVEN: Kunde bara betala med kontanter – nekades mat

Problemen beror på ett ”internt nätverksfel” som uppstod hos banken under natten till fredagen. Detta har lett till att bankens hemsida, app och e-tjänster som Swish legat nere – och att många kunder inte har kunnat betala med sina bankkort.

LÄS ÄVEN: Bankomaterna på väg bort trots ökad efterfrågan

Enligt Swedbank skulle driftstoppet ha varit åtgärdat redan under fredagskvällen, rapporterar SVT. Detta levde man alltså inte upp till.

Tusentals missnöjda kunder

Teknikproblemen har lett till ett stort antal missnöjda Swedbank-kunder. Ett inlägg på Facebook där banken informerar om störningarna hade vid klockan 13 på fredagen fått nästan 3 000 kommentarer.

Inläggen är många från upprörda kunder som inte kunnat handla mat, åka med kollektivtrafiken till jobbet, köpa aktier eller överföra pengar.

”Nu ser vi att vi nog inte kan skippa kontanter”, skriver en person i kommentarsfältet.

En kvinna skriver på söndagsmorgonen:

”Kunde va bra att skriva hur allt funkar idag swedbank?? Jag skulle ha haft pengar i fredags från swedbank till nordea .. Jag hoppas dom kommer i morgon ..Sportlov för min dotter blev ej som de va tänkt för vi hade planerat att åka den här helgen som är slut nu”

Kunder som drabbats ekonomiskt kan kontakta Swedbank med en reklamation. Det kan man göra via kundtjänsten, sitt bankkontor eller en reklamationsfunktion som finns på internet.

LÄS ÄVEN: Lag på att banker måste hantera kontanter – men handeln slipper

224 Shares