➤ KRÖNIKA I en nästan oläsligt lång och förvirrad krönika som publicerats i Fokus i torsdags varnar tidningens politiske chefredaktör Johan Hakelius för alternativa medier. Han förfasas över bland annat resultaten av en brittisk studie som visar att förtroendet hos allmänheten för alternativa medier i Sverige ligger på nivåer som är jämförbara och i vissa fall högre än förtroendet till msm – och då pratar vi inte om mätningar som gjordes endast bland våra läsare utan bland alla mediekonsumenter. Enligt samma studie når Samhällsnytt med sina fyra medarbetare ut till fler läsare på nätet än Sydsvenskan med över 200 anställda.

I artikeln gör Hakelius anspråk på att vara en opartisk domare som är upphöjt både över alternativa medier och msm. Det blir dock knappast trovärdigt när han samtidigt går till angrepp mot Samhällsnytt och undertecknad genom att upprepa ett flertal lögner och falska anklagelser som staplats på varandra under åren. I sin självpåtagna roll som etablissemangets talesperson rankar Hakelius alternativmedier efter hur ”fina” de är. Den media som lyfts upp och får en uppmuntrande ryggdunk (”framtidens Hierta!”)  är Chang Fricks NyheterIdag – samma tidning som tidigare i våras gjort ett pinsamt försök att granska Samhällsnytt – och samtidigt signalera ”rätt” – genom att skicka en ”spion” till vår redaktion.

LÄS MER: Chang Frick och hundraåriga skyttegravskriget

Samhällsnytt stämplas däremot som icke-trovärdig och ofin. Detta kan tyckas vara en märklig och arrogant inställning för en chefredaktör för oligarkfamiljen Ax:son Johnsons husorgan.

Familjen – som så många andra oligarkklaner – kunde inte låta bli att skaffa sig en egen tidning. Kan det hända att Johan Hakelius lyxvåning på Östermalm och noga utvalda tweedbyxor betalas av ommärkningar av utgånget hästkött i Axfoods butiker – Willys och Hemköp? Det går inte att utesluta det i alla fall.

Hursomhelst är det tydligt att Hakelius är rädd – och det med all rätta. Tiden när man kunde hoppa mellan högbetalda och prestigefyllda positioner med innehållslösa mästrande krönikor kommer till sitt slut. Han försöker att hitta sin plats i det nya medielandskapet, men det går så där.

När Hakelius tillträdde chefredaktörsposten på Fokus i januari 2016 hoppades många att en ”högerman” kommer att ge tidningen en ny anda. Det blev inte så. Istället blev Fokus ett minnesmärke över sig själv – ett misslyckat försök att skapa ett svenskt Newsweek. Det som lever kvar har under Hakelius chefskap tappat både i tryckt upplaga och i trafik. Tidningen når ut till drygt 40 gånger färre läsare på nätet än Samhällsnytt enligt tjänsten Similarwebb.

”Tänk om ingen är intresserad, då? Vad ska journalistiken göra utan läsare?” – frågar sig Hakelius retoriskt. Du har rätt, Johan. Ingen är intresserad. I skrivande stund har Hakelius artikel delats fyra gånger på Twitter – pinsamt nog två av dem av personer som omnämns i den positivt. Den här texten kommer att läsas av många fler. Det är allt som behöver sägas om det nya medielandskapet.