I en rad år har tidningsindustrin varit mycket hårt pressad. Idag kostar en vanliga dagstidning på papper en hel del, och det är troligtvis på grund av att redaktionerna har haft svårt att få det till att gå runt. Allt fler vanliga papperstidningar har tvingats lägga om sina tidningar och göra själva papperstidningen mindre för att istället satsa på deras internetupplaga. Men om trenden fortsätter är det slutet på papperstidningarnas era som vi börjar se nu?

Hur började utvecklingen?

Redan för ett antal år sedan kunde att man ana att många tidningar började få svårt rent ekonomiskt då kan kunde se fler annonser än vanligt. Speciellt vid reor som exempelvis black friday. Just black friday är en av de största reorna och om man vill göra riktiga fynd så bör man hålla ögonen öppna. I Sverige har black friday blivit allt större och i princip alla butiker rear idag ut varor och produkter till extremt låga priser. En black friday dator kan vara en hel del billigare än en dator till normalt pris. Om du ska köpa en ny dator kan det vara ett bra tillfälle att investera i en nu.

Men tillbaka till annonserna som man kunde se vid reor som ovan beskrivet, men även utanför rea perioderna. I början på 90-talet innehöll nästan alla dagstidningar annonser och reklam till olika butiker. Man kunde exempelvis se en reklamannons som gjorde reklam om billigare jeans i en klädesbutik eller en reklamannons för billigare skor i skobutik. Dessa annonser hade tidigare begränsats till rea-perioderna, men börjar nu synas hela tiden. Något som troligen kan förklaras av förlorade intäkter från prenumeranter låg bakom.

Vilka annonser har alltid funnits med?

Det finns en viss typ av annonser som i modernare tid alltid har funnits med i dagstidningarna såväl som i kvällstidningarna. Det är annonser till matbutiken. En del annonser har specialerbjudande i samarbete med vissa tidningar och du som läsare ombeds att klippa ut annonsen och ta med den till butiken för att få den givna rabatten. Andra annonser till matbutiken ha varit standardiserade reklamannonser där butikerna varje vecka har presenterat nya erbjudanden på exempelvis vanliga livsmedel såsom kaffe, smör, mjölk och liknande produkter.

I en tid var detta en av de få kanaler som matbutikerna hade med sina kunder utanför själva butikerna. På grund av detta var mat-annonserna en mycket viktig källa till information för de kunder som ville spara pengar och handla livsmedlen på rabatt.