Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) uppges ha ingripit och medlat i en “infekterad” konflikt som hotat Stockholms tunnelbana, med den socialdemokratiska politikern Karin Wanngård på ena sidan och hennes partikollega Aida Hadzialic på den andra.

Nu på fredag skulle provpålningsarbeten inför byggandet av en ny gång- och cykelbro mellan Slussen och Gamla stan i centrala Stockholm ha påbörjats. Ett ingrepp som Storstockholms lokaltrafik menar är så riskabel för trafiken på tunnelbanebron alldeles i närheten, att de hotat stänga av trafiken av rädsla för sättningar i bron.

Konflikten mellan S-styrda Stockholms stad, som bygger bron, och lika S-styrda Region Stockholm, som driver kollektivtrafiken, har blivit så infekterad att regionen i fredags drog staden inför rätta och stämde den i Stockholms tingsrätt för att stoppa bygget av den nya bron.

Regeringen medlade

Under tisdagsmorgonen kallade därför infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till sig Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) och finansregionrådet Aida Hadzialic (S) till ett “hemligt möte”. Det skriver Svenska dagbladet.

Kort därefter meddelade Storstockholms lokaltrafik i ett pressmeddelande att det beslutats om en “nystart” för arbetet med gång- och cykelbron.

Arbetet med provpålningen avbryts och regionens stämningsansökan dras tillbaka. Istället tillsätts en arbetsgrupp som företrädare för såväl Stockholms stad som Region Stockholm ingår i. De har fram till 7 oktober på sig att hitta en gemensam lösning på hur bygget av gång- och cykelbron ska kunna genomföras utan att riskera trafiken på tunnelbanebron.