Inte nog med att Region Gävleborgs elbussar inte fungerar som de ska och behöver dieselaggregat för att kunna rulla, de utgör även en potentiell säkerhetsrisk. Det konstaterar Totalförsvarets forskningsinstitut.

I veckan rapporterade Samnytt om praktfiaskot med de 52 nya elbussarna av märket BYD som krånglat sedan början av året. Problemet är att laddutrustningen inte fungerar som den ska och nu har man hyrt in tre stycken dieselaggregat för att verksamheten inte ska stå still.

LÄS ÄVEN: Praktfiasko för elbussar – behöver diesel för att fungera

Det är i MUST:s senaste årsrapport som Kinas påstådda intresse för Europas gröna omställning nämns som en säkerhetsrisk och i Sverige rullar kinesiska elbussar på flera håll.

– Det finns en säkerhetsproblematik, säger Oscar Almén vid Totalförsvarets forskningsinstitut till statstelevisionen.

En oro finns för viken information fordonen delar med sig av till tillverkaren. I Kina finns en lag som går ut på att alla kinesiska företag är skyldiga att lämna ut sin information till staten.

På vissa platser i Kina är amerikanska Tesla-bilar förbjudna på grund av rädsla för spioneri.

Inget man tagit hänsyn till

Region Gävleborgs kollektivtrafik X-trafik uppger att informationssäkerhet kopplat till Kina inte varit en fråga vid upphandlingarna.

– Det är något att fundera på framåt men just nu har vi inte kunskap eller insikt om att vi behöver ställa några särskilda krav på fordonslandet, säger Andreas Eriksson, avdelningschef på X-trafik.

Stoppas i Stockholm

I huvudstaden har Region Stockholms kollektivtrafikbolag SL stoppat inköp av BYD-bussar, inte på grund av den potentiella säkerhetsrisken utan efter uppgifter om tvångsarbete och brott mot mänskliga rättigheter i samband med buss- och batteritillverkning i Kina

– Men vi är medvetna om hoten för säkerhetskänsliga verksamheter också, säger Claes Keisu, presschef på SL.